Nowelizacja doprecyzowuje i utrwala dotychczasowe praktyki w zakresie monitoringu prowadzonego przez pracodawców na terenie zakładów pracy.
Czytaj także: RODO: zmiana w ochronie danych osobowych od 4 maja 2019 r.
Po pierwsze, całkowicie zabrania monitorowania pomieszczeń udostępnianych związkom zawodowym do prowadzenia przez nie działalności. Dotychczas było to dopuszczalne pod warunkiem zastosowania technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób, tj. anonimizacji. Po zmianach tego zakazu nie będzie można w żaden sposób uchylić, w tym nawet za zgodą samych zainteresowanych związków.
Kamery do usunięcia...
Pracodawcy, którzy stosują taki monitoring, muszą tego zaprzestać w terminie 14 dni od wejścia w życie nowelizacji (tj. najpóźniej do 19 maja br.) i niezwłocznie poinformować o tym organizacje związkowe. Oznacza to obowiązek usunięcia kamer nie tylko wewnątrz użyczanych pomieszczeń, ale również tych znajdujących się w ciągach komunikacyjnych, nakierowanych na drzwi wejściowe do takich pomieszczeń, które mogłyby rejestrować wchodzące / wychodzące osoby. Sugeruje to literalne rozumienie art. 222 § 11 k.p., który posługuje się szerokim zwrotem zakazu „obejmowania" tych pomieszczeń monitoringiem. W przeciwnym przypadku, pozostawienie kamer obejmujących również drzwi pomieszczenia związkowego może być podnoszone jako naruszenie wolności zrzeszania i prowadzenia działalności związkowej poprzez monitorowanie osób wchodzących na obrady / konsultacje związku.
... również przed drzwiami
Realizacja tego obowiązku nie powinna nastręczać trudności w sytuacji stałego udostępnienia organizacjom związkowym konkretnych pomieszczeń. Mogą się one pojawić tam, gdzie związki doraźnie korzystają z różnych pomieszczeń na terenie zakładu, w tym sal konferencyjnych, udostępnianych w zależności od potrzeb samych związków (np. liczebności zebrań), jak też dostępności i możliwości logistycznych po stronie pracodawcy. W takim przypadku może pojawić się wątpliwość, czy konieczne jest permanentne usunięcie kamer w tymczasowo użyczanych pomieszczeniach, czy tylko ich dezaktywacja na czas każdorazowego udostępnienia.