Łamanie zasad współżycia społecznego może uzasadniać nawet dyscyplinarkę

Pracownik ma obowiązek stosować się do zasad współżycia społecznego, czyli norm moralnych, obyczajowych, etycznych i zwyczajów obowiązujących w zakładzie pracy. I to nie tylko w miejscu świadczenia obowiązków, ale również w delegacji.

Publikacja: 12.10.2023 02:01

Łamanie zasad współżycia społecznego może uzasadniać nawet dyscyplinarkę

Foto: Adobe Stock

- W kodeksie pracy jest mowa o  zasadach współżycia społecznego, zarówno w kontekście obowiązków pracowniczych, jak i pracodawcy. Proszę o wyjaśnienie, kiedy te zasady mają zastosowanie i czy rzeczywiście ważne jest ich stosowanie oraz czy nieprzestrzeganie zasad współżycia społecznego może być uzasadnioną podstawą do rozwiązania umowy o pracę? – pyta czytelnik.

Niewątpliwie obowiązkiem pracownika, zapisanym w kodeksie pracy, jest wykonywanie pracy sumiennie i starannie oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Ponadto jego obowiązkiem jest przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Pozostało 93% artykułu

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej.

Korzystaj z nieograniczonego dostępu do wszystkich treści Rzeczpospolitej, m.in. z artykułów, specjalistycznych e-tygodników dla firm i urzędów oraz e-miesięczników – monotematycznych opracowań prawnopodatkowych. Czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?