Przedsiębiorstwa przeznaczają ogromne budżety na budowanie wizerunku zewnętrznego, a jak jest z komunikacją wewnętrzną? Tu bywa różnie, są firmy, które w pełni rozumieją znaczenie komunikacji z pracownikami, i podejmują wiele działań w tym kierunku. Niestety są i takie, dla których taka komunikacja nie ma zaznaczenia. Współcześni pracownicy chcą mieć dostęp do wszystkich informacji dotyczących firmy: strategii, wskaźników działalności gospodarczej, powiązań biznesowych, planów czy organizowanych wyzwań. Brak informacji powoduje nie tylko brak zaufania do pracodawcy, ale także wprowadza chaos informacyjny oparty na plotkach i domysłach.
Podczas pandemii wielu przedsiębiorców przekonało się, że to właśnie dialog z pracownikami i ich zaufanie do pracodawcy stanowiły siłę napędową firmy. Zarządy wyszły do ludzi, otworzyły się na dialog z załogą, organizują regularne spotkania czy też sesji Q&A, budując przy tym wizerunek firmy, autorytet lidera i morale pracowników.
Dobre praktyki
Odpowiednio zaprojektowana i zarządzana komunikacja wewnętrzna jest niezbędnym wsparciem realizacji strategii biznesowej, dlatego firmy umacniają lub wprowadzają nowe formy dialogu z pracownikami.
McDonald’s to ponad 34 tys. pracowników z 532 restauracji działających na terenie całej Polski. Aby informacje ze spółki dotarły do każdego pracownia, firma wdrożyła platformę Workplace by Meta. Ekosystem Workplace McDonald’s składa się z czterech głównych grup: Hello Workplace – główny kanał komunikacyjny obejmuje: konkursy, informacje o nowościach produktowych, otwarcie nowych restauracji, podsumowania akcji, HR, procedury, Crew Room – procedury w pracy, JakSięMasz? – grupa skupia się na tematyce wellbeingu oraz Menadżerowie – specjalistyczna grupa dla kadry kierowniczej.
Firma AIUT natomiast udostępnia pracownikom konto Workplace, które pozwala użytkownikom na tworzenie grup, wyszukiwanie współpracowników, bezpośrednią komunikację, tworzenie czatów, rozmowy głosowe i wideokonferencje. To tutaj pracownicy AIUT otrzymują najważniejsze informacje o funkcjonowaniu firmy, w tym bezpośrednio od zarządu spółki. To również narzędzie, które zbliża. Każdy pracownik zyskuje bezpośredni dostęp do współpracowników, w tym również do prezesa oraz innych członków zarządu AIUT.