Czy kara umowna za nieodebranie towaru pomniejszy przychód

Dodatkowa kwota za rezygnację z odbioru umówionego wolumenu towaru nie mieści się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Jednak niektóre organy kwestionują odliczenie tego rodzaju wydatków.

Publikacja: 03.08.2016 05:20

Czy kara umowna za nieodebranie towaru pomniejszy przychód

Foto: 123RF

W toku prowadzonej działalności gospodarczej zdarza się, że przedsiębiorcy nie wykonują umów zobowiązujących ich do odebrania określonej ilości towaru. Czy w takiej sytuacji kara umowna będąca konsekwencją niewywiązania się z umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu? – pyta czytelnik.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w ustawie o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Artykuł 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są wydatki związane z zapłatą kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług, jak również zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad, zwłoki w usunięciu wad towarów lub wykonywanych robót i usług.

Kara umowna, której podstawą jest nieodebranie umówionego wolumenu towaru, nie mieści się w ww. katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że przy spełnieniu podstawowych zasad umożliwiających ujęcie wydatków w kosztach pomniejszających przychód podlegający opodatkowaniu, przedmiotowa kara umowna powinna, co do zasady, stanowić koszt przedsiębiorcy.

Organy podatkowe wydające indywidualne interpretacje podatkowe w zbliżonych sprawach prezentują jednak niejednolite stanowisko. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 12 lipca 2013 r. (IPTPB1/415-274/13-2/DS) odmówił podatnikowi możliwości ujęcia w kosztach kary umownej z tytułu nieodebrania towaru, pomimo argumentacji wykazującej, że wypełnienie umowy byłoby nieopłacalne, a odbiór towaru mógłby wpłynąć na utratę płynności finansowej przedsiębiorstwa i tym samym doprowadzić do utraty źródła przychodu. Jak wskazał organ podatkowy w wydanej interpretacji, brak wiedzy (w momencie zawierania umowy przez przedsiębiorcę) na temat sytuacji rynkowej i cen towarów w przyszłości, które wpłynęły następnie na podjęcie decyzji o nieodebraniu umówionej ilości towaru, nie jest przesłanką uzasadniającą zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Z kolei w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 października 2015 r. (ILPB3/4510-1-364/15-2/JG) wydanej dla stanu faktycznego zbliżonego do wskazanego w ww. interpretacji łódzkiej Izby Skarbowej (obie interpretacje dotyczyły nieodebrania zamówionej partii drewna) wskazano, że podjęcie decyzji o odstąpieniu od umowy po przeprowadzeniu stosownej analizy opłacalności wykonania kontraktu wykazuje cechy działania skierowanego na zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodów. W ocenie organu, zapłata kary umownej prowadzącej do uzyskania większego dochodu niż w przypadku kontynuacji nieopłacalnej umowy jest działaniem racjonalnym i uzasadniającym ujęcie kary w kosztach przedsiębiorcy.

Zdaniem autora

Michał Orzoł, doradca podatkowy w gdańskim biurze KPMG w Polsce

Oceniając charakter kar umownych będących konsekwencją nieodebrania zadeklarowanej ilości towaru należy mieć na uwadze, że z perspektywy kosztowej - podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym kształtują jedynie takie wydatki, których poniesienie jest związane z powstaniem przychodu lub zachowaniem czy też zabezpieczeniem źródła przychodu. Z całą pewnością odmiennie należałoby potraktować karę będącą efektem nieuzasadnionego zerwania kontraktu oraz karę, której poniesienie jest konsekwencją przeprowadzenia analizy na temat ekonomicznej zasadności wypełnienia umowy. Wydaje się, że podjęcie decyzji o zapłacie kary umownej w przypadku braku ekonomicznych podstaw do kontynuacji zawartego kontraktu wykazuje znamiona „celowości" działania, którymi powinien kierować się podatnik w prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie, z uwagi na pojawiające się wśród organów podatkowych rozbieżności interpretacyjne w przedmiocie charakteru kary umownej wynikającej z niewywiązania się z obowiązku odebrania zadeklarowanego wolumenu towaru, podjęcie decyzji o zaliczeniu przedmiotowego wydatku w koszty podatkowe powinno zostać poprzedzone poszerzoną analizą weryfikującą podstawę i celowość uiszczenia kary. Dla zapewnienia bezpieczeństwa rozliczeń podatkowych w omawianym zakresie z pewnością warto zastanowić się nad złożeniem wniosku o indywidualną interpretację podatkową.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej zdarza się, że przedsiębiorcy nie wykonują umów zobowiązujących ich do odebrania określonej ilości towaru. Czy w takiej sytuacji kara umowna będąca konsekwencją niewywiązania się z umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu? – pyta czytelnik.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w ustawie o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Artykuł 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są wydatki związane z zapłatą kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług, jak również zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad, zwłoki w usunięciu wad towarów lub wykonywanych robót i usług.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?