Podczas rozmów z kontrahentami prowadzonych w siedzibach spółek zazwyczaj serwowany jest poczęstunek. Są to kanapki, ciastka, a także kawa, herbata, soki czy woda mineralna.
W praktyce powstają jednak wątpliwości, jak prawidłowo rozliczać wydatki związane z takim poczęstunkiem. Czy będą one kosztem?
Przepisy mówią, że kosztem są te wydatki, które poniesiono w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Wyjątkiem są wydatki wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, których nie można zaliczyć do kosztów.
Zaliczają się do nich koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Konsekwencją tego przepisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych z reprezentacją.
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=563B0BD35942BDC6BDBFC2795AD75B2E?id=115893]Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych[/link] nie definiuje jednak pojęcia „reprezentacja”. Z tego powodu organy podatkowe odwołują się do wykładni językowej tego pojęcia zawartej w słownikach.