Parafianowicz: wielu podatników nie płaci podatków

Rozmowa "RZ" z Andrzejem Parafianowiczem, wiceministrem finansów

Publikacja: 15.12.2011 07:07

Andrzej Parafianowicz - wiceminister finansów

Andrzej Parafianowicz - wiceminister finansów

Foto: Rzeczpospolita, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Rz: Jak z perspektywy mijającego roku ocenia pan pracę administracji podatkowej?

Andrzej Parafianowicz: Od kilku lat administracja podatkowa przechodzi proces intensywnych zmian. Celem jest zwrócenie uwagi na jej usługową funkcję oraz traktowanie podatnika jako klienta, któremu należy ułatwić dobrowolne i prawidłowe wypełnianie obowiązków podatkowych. Wyzwaniem staje się dla nas rozszerzenie zakresu usług świadczonych wszystkim grupom klientów oraz poprawa ich jakości. W tym zakresie podjęliśmy w ostatnich miesiącach wiele działań.

Na przykład jakich?

Istotne zmiany organizacyjne dokonały się w urzędach i izbach skarbowych po 1 stycznia 2011 r. Mam tu na myśli podział organizacyjny urzędu skarbowego na dwie strefy działalności: bezpośrednio związaną z klientem i niemającą takiego związku. W strukturach urzędów powstały też komórki wykonujące wszystkie zadania związane z bieżącą obsługą podatników w sali obsługi, a także czynności sprawdzające, identyfikację i rejestrację podatników oraz przetwarzanie danych. Taka struktura pozwoliła na wyspecjalizowanie grupy pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem.

Aby sprostać oczekiwaniom podatników, utworzyliśmy kolejne, piąte już Biuro Krajowej Informacji Podatkowej. Realizujemy też projekty związane z informatyzacją administracji podatkowej, np. e-Podatki, e-Deklaracje i e-Rejestracja. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność wykonywanych zadań i usług publicznych oraz poprawić ściągalność podatków. Stopniowo ograniczamy także obowiązki podatników. Od 1 września 2011 r. wprowadziliśmy ułatwienia poprzez np. skrócenie czasu nadawania NIP. Powstał również Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników, czyli kompletna i zintegrowana w skali kraju ewidencja podatników.

Czy to wystarczy, by uznać administrację za przyjazną dla podatników?

Nasze działania zauważają i doceniają zarówno instytucje zewnętrzne, jak i podatnicy indywidualni. Potwierdzają to wyniki ankiet, otrzymywane podziękowania, a także przyznawane nagrody i wyróżnienia. O wzroście zadowolenia z naszej działalności świadczą również badania przeprowadzone w 2010 r. przez CBOS. W ocenie 61 proc. ankietowanych urzędy skarbowe działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo. Jednocześnie 50 proc. wskazało, że urzędy skarbowe są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów.

Co można jeszcze poprawić?

Zamierzamy realizować strategiczne cele programu e-Podatki, usprawniając procesy rejestracji, ewidencjonowania i wymiany informacji. Chcemy także upraszczać system poboru podatków, usprawniając procesy wewnątrz administracji.

Co pana zdaniem jest piętą Achillesa administracji: interpretacja prawa, jego stosowanie czy egzekwowanie?

Wszystkie elementy, które mają wpływ na skuteczny pobór podatków, wymagają wnikliwej obserwacji, analizy i podejmowania adekwatnych do sytuacji działań. Czynnikiem mającym decydujący wpływ na poprawę realizacji zadań przez organy podatkowe jest przede wszystkim stabilność prawa podatkowego. Większego zaangażowania wymaga pobór i egzekucja należności. Bo mimo działań informacyjnych, akcji edukacyjnych oraz ułatwień pozwalających na wypełnienie obowiązków podatkowych przez Internet, zbyt wielu podatników unika płacenia należnych danin.

A jak zamierzacie państwo to poprawić?

W 2011 r. zakończyliśmy wprowadzanie projektu elektronicznego pozyskiwania przez urzędy skarbowe – z użyciem platformy ePUAP – tytułów wykonawczych od największych wierzycieli obcych, tj. urzędów wojewódzkich i ZUS. Pozwoliło to na zautomatyzowanie rejestracji danych zawartych w tytułach wykonawczych w podsystemie Egapoltax, aplikacji obsługującej komórki egzekucyjne w urzędach skarbowych. Uzyskanie tych danych drogą elektroniczną uwolniło pracowników urzędów od ręcznego wprowadzania do systemu informatycznego danych zawartych w tytułach wykonawczych. To pozwoli przesunąć część pracowników do zadań mających zwiększyć skuteczność egzekucji.

—rozmawiała Grażyna Leśniak

Rz: Jak z perspektywy mijającego roku ocenia pan pracę administracji podatkowej?

Andrzej Parafianowicz: Od kilku lat administracja podatkowa przechodzi proces intensywnych zmian. Celem jest zwrócenie uwagi na jej usługową funkcję oraz traktowanie podatnika jako klienta, któremu należy ułatwić dobrowolne i prawidłowe wypełnianie obowiązków podatkowych. Wyzwaniem staje się dla nas rozszerzenie zakresu usług świadczonych wszystkim grupom klientów oraz poprawa ich jakości. W tym zakresie podjęliśmy w ostatnich miesiącach wiele działań.

Pozostało 86% artykułu
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?