Akcje społecznościowe spółki a koszt uzyskania przychodów

Spółka ponosząca wydatki na promocję swoich działań, uwzględniających zarówno cele biznesowe, jak i potrzeby dobroczynne, publiczne czy pomocowe, co do zasady może zaliczyć je do kosztów podatkowych.

Aktualizacja: 09.02.2015 07:15 Publikacja: 09.02.2015 05:00

Akcje społecznościowe spółki a koszt uzyskania przychodów

Foto: www.sxc.hu

Spółka prowadzi działalność produkcyjną w branży spożywczej. Jako część strategii marketingowej, w ramach budowania swojego wizerunku spółka angażuje się w projekty społeczne dotyczące m.in. zdrowego odżywiania. Podatniczka z własnych środków postanowił sfinansować projekt dotyczący podniesienia świadomości społecznej w tym zakresie. Czy wydatki poniesione przez nią w związku z realizacją tego projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Podatnicy ponoszący wydatki na marketing zaangażowany społecznie (tzw. Cause Related Marketing, CRM, marketing społeczny), polegający na promocji działalności przedsiębiorstwa, w której uwzględnione są zarówno cele biznesowe, jak i potrzeby społeczne, mogą te kwoty ująć w kosztach uzyskania przychodów. Organy podatkowe stoją bowiem na stanowisku, że wydatki związane się z zaangażowaniem podatnika w akcje społeczne są kosztami uzyskania przychodów, jednak tylko wtedy, gdy spełniają ściśle określone warunki.

Na zasadach ogólnych

Poniesione przez podatników wydatki związane z prowadzonymi akcjami społecznymi muszą spełniać ogólne warunki uznania poniesionych wydatków za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o CIT (analogicznie art. 22 ustawy o PIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy (art. 23 ustawy o PIT). Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1. wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika (tj. ostatecznie musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika);

2. musi być definitywny;

3. musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

4. nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (odpowiednio w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT);

5. musi zostać właściwie udokumentowany.

Wydatki poniesione w związku z organizacją projektów społecznych powinny być więc sfinansowane w całości ze środków podatnika, co powinno zostać rzetelnie i prawidłowo udokumentowane.

Istnieje związek z przychodem

Realizacja przez podatnika projektów społecznych, które mają na celu kształtowanie jego pozytywnego wizerunku, a w ten sposób jego promocję, zarówno wśród kontrahentów, jak i wśród potencjalnych konsumentów, jako realizacja działań mających wpływ na zwiększenie popularności zarówno podatnika, jak i oferowanych przez niego produktów, sprawia, że działania te mogą się realnie przyczynić do zwiększenia przychodów, a tym samym spełniają ogólną przesłankę pozwalającą uznać je za koszty uzyskania przychodów. Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe, m.in. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 4 lutego 2014 r. (IPPB3/423-960/13-2/GJ). Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu społecznego będą więc miały niewątpliwy związek z prowadzoną działalnością i przychodami osiąganymi z tej działalności.

Traktowane jako całość

Ocena podatkowa podejmowanych działań powinna być zawsze przeprowadzana w kontekście całej akcji prowadzonej przez podatnika, a nie poszczególnych, pojedynczych czynności wykonywanych w ramach tej akcji. Dlatego też nieuzasadnione byłoby rozdzielanie działań podatników na poszczególne czynności czy świadczenia. W szczególności za niezasadne należałoby uznać przeprowadzanie odrębnej klasyfikacji poszczególnych wydatków oraz uznania ich bądź nie za koszty podatkowe, jeżeli ponoszone są w ramach jednego realizowanego projektu.

Akcje społeczne są specyficzną formą działalności marketingowej, której celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku podatnika w oczach klientów oraz potencjalnych klientów, jako przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie, a przez to zachęcenie do wyboru produktów podatnika. Dlatego wydatki ponoszone w związku z przygotowaniem oraz realizacją tego rodzaju akcji społecznych można co do zasady uznać za pozostające w związku z przychodami podatnika, co jest podstawową przesłanką pozwalającą na potrącenie ich jako koszty uzyskania przychodów.

Do rozstrzygnięcia pozostaje jednak kwestia, czy ponoszone wydatki nie zostały wymienione w negatywnym katalogu, określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23 ust. 1 ustawy PIT).

Nie mogą być wyłączone z katalogu

W szczególności, we wskazanej sytuacji wymaga rozważenia, czy zastosowania nie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy PIT), zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem przekazanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej. Aby wydatki poniesione na akcje społeczne nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie tego przepisu, nie mogą być darowizną w rozumieniu art. 888 § 1 kodeksu cywilnego.

Moment ujęcia

Rozważając kwestię momentu ujęcia przedmiotowych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, należy przede wszystkim wskazać, że przedmiotowe wydatki nie mają bezpośredniego związku z konkretnym przychodem osiąganym przez podatników. Wydatki te wiążą się bowiem z ogólnym funkcjonowaniem podatników i dlatego też powinny zostać rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem, które zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT są potrącalne w dacie ich poniesienia. Mogą więc być w myśl art. 15 ust. 4e tej ustawy uznane za poniesione w dniu ujęcia ich w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury.

Autorka jest konsultantką podatkową w ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Podatnik rozliczy wydatki na broszury i doradztwo prawne

Przykładowe koszty akcji społecznych ponoszone przez podatnika to wydatki na:

- tworzenie logo danej akcji;

- opracowanie i druk materiałów informacyjnych/promocyjnych (np. broszur), a także artykułów/spotów radiowych czy telewizyjnych w mediach;

- stworzenie odpowiednich aplikacji komputerowych, jeśli w ramach danej akcji społecznej wykorzystane są nowoczesne technologie;

- utworzenie i utrzymanie stron internetowych,

- stworzenie regulaminu danej akcji społecznej,

- nagrody – jeżeli akcja społeczna ma charakter konkursu,

- organizację wydarzeń związanych z daną akcją społeczną,

- organizację seminariów i konferencji,

- koszty doradztwa prawnego związanego z realizacją danej akcji społecznej,

- koszty pracownicze dotyczące pracowników, którzy są zaangażowani w przygotowanie akcji społecznych,

- realizację akcji społecznych innych niż wymienione wyżej.

Spółka prowadzi działalność produkcyjną w branży spożywczej. Jako część strategii marketingowej, w ramach budowania swojego wizerunku spółka angażuje się w projekty społeczne dotyczące m.in. zdrowego odżywiania. Podatniczka z własnych środków postanowił sfinansować projekt dotyczący podniesienia świadomości społecznej w tym zakresie. Czy wydatki poniesione przez nią w związku z realizacją tego projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać