Zmienione przepisy nakładają na organy podatkowe i organy kontroli skarbowej obowiązek doręczania pism tzw. pełnomocnikom profesjonalnym (adwokatom, radcom prawnym lub doradcom podatkowym) za pomocą środków komunikacji elektronicznej. „Pełnomocnicy profesjonalni" są więc zobowiązani do zamieszczenia w formularzu pełnomocnictwa swojego adresu e-mail (wygenerowanego dla indywidualnego konta na Portalu Podatkowym lub ePUAP), na który będą doręczane pisma. Pozostali pełnomocnicy mogą nie podawać adresu e-mail i korzystać z doręczeń pism za pośrednictwem operatora pocztowego.
Zmiana ta przyniosła wiele wątpliwości co do sposobu doręczania pism na podstawie pełnomocnictw złożonych przed 1 stycznia 2016 r. Ministerstwo Finansów w oficjalnym piśmie (pismo z 30 grudnia 2015 r., PK4.8022.45.2015) precyzującym niejasne przepisy przejściowe w tym zakresie wskazało, że nowe przepisy ordynacji podatkowej nie wymagają zmiany ani uzupełnienia pełnomocnictw złożonych przed 1 stycznia 2016 r., a podstawą do doręczania pism na adres elektroniczny musi być zgoda pełnomocnika. Mimo że pełnomocnicy skarżą się, że choć nie wskazali w pełnomocnictwie sprzed 1 stycznia 2016 r. adresu e-mail, to urzędnicy dzwonią do nich, wzywając do osobistego odbioru pisma w siedzibie urzędu. Staje się to szczególnie problematyczne, gdy przykładowo wzywający urząd znajduje się na drugim końcu Polski.
W przepisach potwierdzono, że adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy, który wypowiedział pełnomocnictwo, jest zobowiązany działać za stronę jeszcze przez dwa tygodnie od dnia wypowiedzenia pełnomocnictwa. Z obowiązku tego może zwolnić pełnomocnika mocodawca.
Obowiązujące wzory
Ustawodawca zobligował ministra finansów do określenia w drodze rozporządzenia wzorów omówionych wyżej pełnomocnictw wraz z wzorami ich zmiany, odwołania lub wypowiedzenia. Na chwilę obecną w rozporządzeniu ministra finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw opublikowane zostały wzory dotyczące pełnomocnictw szczególnych i do doręczeń. Formularze te sporządzone zostały w polskiej wersji językowej, więc nie znajdują zastosowania w przypadku gdy mocodawcą jest podmiot reprezentowany przez osobę nieposługującą się językiem polskim. Może to stanowić istotne utrudnienie dla przedsiębiorców zagranicznych podejmujących działalność na terenie Polski.
Zdaniem autorki
Ewelina Leszczyńska, konsultantka w dziale doradztwa podatkowego BDO
Są kłopoty, ale na szczęście przejściowe
Przepisy regulujące poprzednie pełnomocnictwo zostały uchylone ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, natomiast wszystkie nowe pełnomocnictwa zaczną obowiązywać dopiero od 1 lipca 2016 r. Obecnie funkcjonują więc jedynie dwa rodzaje pełnomocnictw: szczególne i do doręczeń. Podatnik, który chciałby przekazać swoje podatkowe sprawy pełnomocnikowi, staje więc przed nie lada wyzwaniem. Powinien przewidzieć jakie sprawy mogą być prowadzone przez organ podatkowy i do każdej z nich złożyć oddzielne pełnomocnictwo szczególne. To samo dotyczy pełnomocnictw do doręczeń. Rozwiązanie takie jest dosyć uciążliwe oraz wymaga wniesienia opłaty za każdy ze złożonych formularzy.