SN i KRS - najważniejsze zmiany w sądownictwie w 2018 r.

W 2018 r. wśród dziedzin życia społecznego regulowanych prawem konstytucyjnym największe zmiany objęły władzę sądowniczą, co wynikało z faktu wejścia w życie ustaw, uchwalonych jeszcze w grudniu 2017 r., dotyczących Krajowej Rady Sądownictwa oraz Sądu Najwyższego.

Aktualizacja: 06.01.2019 10:10 Publikacja: 06.01.2019 02:00

SN i KRS - najważniejsze zmiany w sądownictwie w 2018 r.

Foto: 123RF

W KRS po raz pierwszy zasiedli sędziowie, którzy nie zostali wybrani przez swoje środowisko, lecz przez Sejm. Bojkot wyborów do nowej KRS spowodował, że znaleźli się w niej głównie przedstawiciele sądów rejonowych. Nie ma w niej w ogóle sędziów sądów wojskowych i Sądu Najwyższego, mimo że wymaga tego art. 187 ust. 1 pkt 2 Konstytucji. Rodzi to pytania o możliwość rzetelnego przeprowadzania naborów na wyższe stanowiska sędziowskie.

Czytaj także: Perły i buble prawne w 2018 roku

W samym Sądzie Najwyższym zmiany dotknęły przede wszystkim jego organizacji. Słusznie zlikwidowano Izbę Wojskową, której zadania z powodzeniem może wykonywać Izba Karna. Interesującym pomysłem było stworzenie Izby Dyscyplinarnej, choć zupełnie niepotrzebnie uprzywilejowano sędziów w niej orzekających. Najbliższe miesiące pozwolą stwierdzić, czy stanie się ona neutralnym ośrodkiem rzetelnej walki z patologiami, czy raczej jednostką dyscyplinującą niepokornych sędziów. Jeżeli spełni się ten drugi scenariusz, szansa na uzdrowienie systemu sądownictwa zostanie zaprzepaszczona na kolejne lata.

Nowa ustawa o Sądzie Najwyższym stworzyła także nowy środek odwoławczy w postaci skargi nadzwyczajnej. Pozwala ona na kwestionowanie prawomocnych orzeczeń dotkniętych szczególnie poważnymi wadami, w tym m.in. wyroków, które są sprzeczne z Konstytucją. Oznacza to przyznanie obywatelom dodatkowego instrumentu ochrony praw i wolności, uzupełniającego już przysługującą im skargę konstytucyjną. Jest to krok w dobrą stronę. Niektóre szczegółowe rozwiązania dotyczące skargi nadzwyczajnej psują jednak jej pozytywny obraz. Możliwość wzruszenia za jej pomocą orzeczeń zapadłych nawet 20 lat temu zagraża stabilności sytuacji prawnej. Ryzykowne jest także powierzenie ich rozpoznawania składom złożonym nie tylko z sędziów zawodowych, ale i ławników.

Największe kontrowersje wzbudził mechanizm uzależnienia dalszego orzekania przez znaczną część sędziów SN od swobodnego uznania Prezydenta RP. Było to rozwiązanie niekonstytucyjne i dobrze się stało, że obóz rządzący się z niego wycofał. Szkoda, że doszło do tego dopiero pod naciskiem UE i po okresie kilkutygodniowych, niepotrzebnych spięć między SN i rządzącymi. Takie przeciąganie liny nie służyło bowiem dobru wymiaru sprawiedliwości.

- dr Mateusz Radajewski, prawnik, Szkoła Prawa, Uniwersytet SWPS

W KRS po raz pierwszy zasiedli sędziowie, którzy nie zostali wybrani przez swoje środowisko, lecz przez Sejm. Bojkot wyborów do nowej KRS spowodował, że znaleźli się w niej głównie przedstawiciele sądów rejonowych. Nie ma w niej w ogóle sędziów sądów wojskowych i Sądu Najwyższego, mimo że wymaga tego art. 187 ust. 1 pkt 2 Konstytucji. Rodzi to pytania o możliwość rzetelnego przeprowadzania naborów na wyższe stanowiska sędziowskie.

Pozostało 80% artykułu
Opinie Prawne
Łukasz Guza: Ubezpieczają się naiwniacy? Tak można sądzić po słowach Mateusza Morawieckiego
Opinie Prawne
Marek Isański: NSA świadomie zachęca fiskusa do okradania zwykłych obywateli
Opinie Prawne
Marek Kobylański: Fundusz nieprawidłowości. Ktoś za to odpowie, ale czy ci, którzy powinni?
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: ZUS in Digital Age, czyli zlikwidować urzędy skarbowe
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Kampania za rządowe pieniądze? Krzysztof Szczucki prochu nie wymyślił
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy