Parki handlowe kwitną jesienią

Budujące parki handlowe firmy nie powiedziały ostatniego słowa. To może być rekordowy rok na tym rynku.

Publikacja: 16.11.2023 21:01

Park handlowy w Niemodlinie – inwestycja RWS Investment Group

Park handlowy w Niemodlinie – inwestycja RWS Investment Group

Foto: mat. pras.

Budowę parku handlowego przy ul. Opolskiej w Niemodlinie niedaleko Opola rozpoczyna RWS Investment Group, polska spółka specjalizująca się w budowie obiektów komercyjnych.

Składający się z czterech budynków kompleks o kubaturze około 35 tys. m sześc. (powierzchnia zabudowy wynosi ponad 8 tys. mkw.) powstaje na terenie o powierzchni 2,3 ha. Park zaoferuje 12 lokali handlowo-usługowych od 45 do 1950 mkw.

Wśród najemców znajdzie się sklep spożywczy Lidl. Do obiektu wejdą też marki z branży odzieżowej, sportowej, drogeryjnej, a także RTV i AGD. Zaplanowano także prawie 240 miejsc postojowych. – Będzie to największy tego typu obiekt w regionie – zaznacza inwestor.

Otwarcie pierwszych sklepów planuje na przełomie sierpnia i września 2024 r.

Jak mówi Wojciech Sypniewski, współzałożyciel Grupy RWS, rozbudowując regionalne centra handlowe, firma zwraca uwagę także na mniejsze miejscowości liczące ok. 10 tys. mieszkańców. – Dostrzegamy w nich duży potencjał inwestycyjny – mówi. – Obiekty w takich ośrodkach są najczęściej jedynymi tak rozbudowanymi centrami handlowymi.

Szybkie zakupy

Przy ul. Kolumny w Łodzi rośnie Nowa Górna. Jednopoziomowy park handlowy (właścicielem i inwestorem jest Newbridge Romsey) ma być otwarty na początku przyszłego roku. Budynek powstaje obok istniejącego centrum handlowego. – Dzięki temu powstanie komfortowy kompleks convenience – mówi Karolina Nitowska, dyrektor ds. najmu w Greenman Poland, firmie zajmującej się zarządzaniem aktywami.

W parku handlowym zostaną otwarte cztery sklepy wielkopowierzchniowe, w tym Sinsay, Maxi Zoo oraz KiK. Obiekt jest już w pełni skomercjalizowany.

Niedawno otwarta została Dekada Konin – jednopoziomowy obiekt przy ul. Kolejowej w Koninie, z wejściami do sklepów bezpośrednio z parkingu. Obiekt oferuje 5,5 tys. mkw. powierzchni handlowej. Działa w nim m.in. ok. 20 sklepów polskich i zagranicznych marek. Wśród nich są m.in. Biedronka, RTV Euro AGD, Rossmann, Hebe, Empik.

Jak mówi Aleksander Walczak, prezes zarządu spółki Dekada, firma buduje obiekty handlowe i handlowo-komunikacyjne w samym sercu miejscowości. – Dotychczas zrealizowaliśmy 12 takich inwestycji w różnych częściach Polski – wskazuje.

Dekada Konin jest piątym zintegrowanym centrum handlowo-komunikacyjnym w portfolio spółki. To pierwsze centrum firmy Dekada, w ramach którego działa dworzec kolejowy. Powstałe wcześniej obiekty w Myślenicach, Nowym Targu, Brodnicy i Ciechanowie łączą część handlową z dworcami autobusowymi.

– To będzie historycznie rekordowy rok dla parków handlowych. Do końca roku zasoby mogą się zwiększyć o 230 tys. mkw. – wynika z raportu firmy doradczej JLL i Trei Real Estate Poland, dewelopera budującego m.in. parki handlowe.

Dwa formaty

– W I połowie br. deweloperzy oddali do dyspozycji najemców 219 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 122,6 tys. mkw. (56 proc.) stanowiły parki handlowe, a 28,4 tys. mkw. (13 proc.) centra convenience – wskazują autorzy raportu. Z analiz wynika, że w Polsce działa 600 parków handlowych o powierzchni co najmniej 2 tys. mkw. Łączna podaż takich obiektów to ponad 3,6 mln mkw. (dane na koniec I półrocza 2023 r.). Ponad 2,6 mln mkw. przypada na parki handlowe, a ok. 958 tys. mkw. na centra convenience.

– Parki handlowe i centra convenience na dobre wpisały się w krajobraz polskiego rynku. W sumie oba formaty zdominowały nową podaż handlową w latach 2020–2023 (ponad 250 tys. mkw. oddawanych rocznie), co podkreśla potencjał tego segmentu nieruchomości – mówi Maciej Kotowski, dyrektor w dziale badań rynku w JLL.

Zaznacza, że w ostatnich latach obiekty się jednak zmieniły. – Nowe parki handlowe coraz rzadziej mają ponad 20–30 tys. mkw., przez co zaciera się granica między wspomnianymi formatami – mówi. – Obserwujemy też geograficzną polaryzację nowej podaży. Większość nowych obiektów pojawia się w małych miastach, gdzie brakowało nowoczesnej oferty, oraz w największych aglomeracjach, które rozrastają się za sprawą nowych osiedli. Wygoda, dostępność, komplementarność oferty i możliwość szybkich codziennych zakupów niewątpliwie wpływają na utrzymującą się popularność niewielkich parków handlowych.

Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland, dodaje, że parki handlowe zyskują na znaczeniu wśród marek, które do tej pory nie były z tym formatem kojarzone – to np. Sinsay, Deichmann czy C&A.

– Najemcami naszych obiektów są też duże markety budowlane i DIY, które chcą dotrzeć z ofertą do klientów spoza dużych aglomeracji – mówi. – Już od dawna park handlowy nie jest postrzegany jako przestrzeń wyłącznie dla dużego operatora spożywczego. Ofertę uzupełniają marki i usługi, które otwierają się na lokalne społeczności.

Budowę parku handlowego przy ul. Opolskiej w Niemodlinie niedaleko Opola rozpoczyna RWS Investment Group, polska spółka specjalizująca się w budowie obiektów komercyjnych.

Składający się z czterech budynków kompleks o kubaturze około 35 tys. m sześc. (powierzchnia zabudowy wynosi ponad 8 tys. mkw.) powstaje na terenie o powierzchni 2,3 ha. Park zaoferuje 12 lokali handlowo-usługowych od 45 do 1950 mkw.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Handel w mieście 15-minutowym
Nieruchomości
Mieszkania i parki handlowe. Trei nie zwalnia tempa
Nieruchomości
Katowice. Fabryka Park na finiszu
Nieruchomości
Szybkie zakupy w tradycyjnym sklepie
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Nieruchomości
Toruń. Jeszcze większe Nowe Bielawy