Boom na wideo w Internecie

Większość działających w Polsce telewizji i portali oferuje już filmy i seriale w sieci

Publikacja: 23.06.2010 03:09

Wszyscy najwięksi nadawcy telewizyjni i gros portali ma już w sieci swoje VoD

Wszyscy najwięksi nadawcy telewizyjni i gros portali ma już w sieci swoje VoD

Foto: Fotorzepa

Telewizja Polska od tego tygodnia ma portal Vod.tvp.pl, na którym pobiera opłaty za swoje seriale i filmy fabularne. Wirtualna Polska rozpoczęła współpracą z oferującym produkcje hollywoodzkie serwisem Tvscreen.pl.

– Promujemy ten serwis na podstronach portalu, co zwiększy ruch na stronie Tvscreen.pl – mówi Artur Serafin z WP.

Tvscreen jest serwisem płatnym. Na podobny model zdecydowała się też TVP. – Nowy serwis to uporządkowanie i odświeżenie naszej oferty. Rozszerzyliśmy zakres płatności, możliwe jest teraz oglądanie najnowszych odcinków seriali, a serwis znajduje się pod nowo uruchomionym adresem internetowym. Mamy tam 1,6 tys. pozycji. Dostęp przez Internet sprawia, że cieszą się dużym zainteresowaniem wśród osób mieszkających za granicą – mówi Tomasz Sieniutycz, dyrektor Ośrodka iTVP HD.

Wszyscy najwięksi nadawcy telewizyjni i gros portali ma już w sieci swoje VoD (TVN serwis Vod.onet.pl, Polsat serwis Ipla.pl, a Agoraserwis Wasze Filmy). Jedynie Interia pozostaje na uboczu.

Choć to świeże projekty już widać, że zainteresowanie portalami VoD szybko rośnie. Jak wynika z Megapanelu, uruchomiony w tym roku serwis VoD Onetu miał w kwietniu 1,85 mln unikalnych użytkowników, Ipla.tv – 614 tys., a powiązana z nią domena Ipla.pl – ponad 436,7 tys.

Na drugim biegunie są serwisy oferujące filmy bezpłatnie, w zamian za oglądanie reklam, jak Iplex.pl i Wasze Filmy. Ich właściciele liczą, że zainteresowanie reklamodawców będzie rosło. – Od lutego, od kiedy oferujemy filmy bezpłatnie, obejrzało je 1,7 mln ludzi. Spodziewamy się, że znajdzie to odbicie w budżetach reklamowych na kolejny rok, a wydatki na reklamę w takich serwisach wzrosną kilkakrotnie – uważa Arkadiusz Świerczewski, współzałożyciel Iplex.pl z Warsaw Equity Holding.

– My na razie nie stosujemy modelu reklamowego. Z naszych badań wynika, że lepszym modelem jest oparcie takiego serwisu na płatnościach – mówi Tomasz Sieniutycz.

W przyszłym roku Iplex.pl ma być rentowny. Ipla.pl planuje też, że wyjdzie na czysto na przełomie 2010 i 2011 roku. Wpływy muszą równoważyć inwestycje, bo warunkiem przyciągania kolejnych widzów jest inwestowanie w ofertę. Największym zainteresowaniem cieszą się programy i seriale telewizyjne.

[ramka]

[b]Nowy rynek dla telewizji[/b]

Wideo na żądanie idealnie wpisuje się w rozwój społeczeństwa cyfrowego, dając swobodę wyboru tego, co chce się obejrzeć. Dlatego zdaniem ekspertów z PricewaterhouseCoopers będzie drugim najszybciej rosnącym źródłem na rynku telewizyjnym (zaraz po mobilnej telewizji). Globalne wpływy z VoD jako oferty telewizyjnej będą według nich rosły w ciągu najbliższych pięciu lat średnio o 15,4 proc. rocznie, dzięki czemu zwiększą się z obecnych 4,5 mld dol. do 8,3 mld dol. w 2014 r. W Internecie usługa ta będzie rosła nie tylko dzięki coraz większej grupie odbiorców, ale także dzięki rosnącym wpływom z reklamy wideo, która będzie jednym z najszybciej rosnących segmentów. W Polsce w ubiegłym roku stanowiła ona zaledwie ok. 1 proc. całego rynku reklamy w sieci szacowanego przez IAB Polska i PwC na 1,37 mld zł. [/ramka]

Telewizja Polska od tego tygodnia ma portal Vod.tvp.pl, na którym pobiera opłaty za swoje seriale i filmy fabularne. Wirtualna Polska rozpoczęła współpracą z oferującym produkcje hollywoodzkie serwisem Tvscreen.pl.

– Promujemy ten serwis na podstronach portalu, co zwiększy ruch na stronie Tvscreen.pl – mówi Artur Serafin z WP.

Pozostało 90% artykułu
Media
TVP: Musimy negocjować z poszkodowanymi za rządów PiS
Media
Rosyjskie media zakazane w Unii. Sankcje na największe agencje i gazety
Media
„Eras Tour” Taylor Swift może dać brytyjskiej gospodarce prawie mld funtów
Media
Raport z festiwalu w Cannes. Kina straciły miliardy widzów
Media
"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym dekady
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?