Wzrost zamożności Polaków, a w ślad za nim większe oczekiwania odnośnie do sprzętu elektronicznego doskonale widać po tym, jakie telewizory kupują najczęściej. Jeszcze pięć lat temu kluczowa była kategoria odbiorników z ekranami o przekątnych 32 cale – stanowiły ponad 26 proc. sprzedaży.
Obecnie ich udział spadł już do 14,5 proc. wartości rynku, a popyt zdecydowanie przesunął się w stronę telewizorów ze znacznie większymi ekranami.
Przybywa cali
– Polacy kupują coraz większe telewizory, jeszcze niedawno motorem sprzedaży było modele z przekątnymi 32 cale, dzisiaj trudno wyobrazić sobie promocję bez modelu z ekranem 55 cali czy większym – potwierdza Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.
Przed pięciu laty telewizory z przekątnymi ponad 50 cali stanowiły jedynie 8,8 proc. sprzedaży, dzisiaj to już ponad 32 proc. Popyt zdecydowanie przesuwa się w stronę modeli premium, ale nie oznacza to gwałtownego wzrostu wartości rynku. Ceny telewizorów bowiem spadają, nawet telewizory z ekranami 55-calowymi można kupić już za ok. 1,4–1,5 tys. zł.
– Ostatnie trzy lata na rynku telewizorów to okres względnej stabilizacji. Sprzedaż utrzymuje się na podobnym poziomie, jeśli chodzi o ilość urządzeń i prognozujemy, że w 2017 roku będzie podobnie. Rośnie jednak przekątna ekranu w kupowanych przez Polaków telewizorach i obecnie najchętniej wybieramy te z ekranami rozmiarach 40–50 cali – mówi Wojciech Chrzanowski, head of product managers BG w Samsung Electronics Polska.