Wakacyjna reklamacja nie tylko u rezydenta. Sąd po stronie turystów

Turysta ma prawo zgłaszać swoje zastrzeżenia do wykonania umowy o usługi turystyczne nie tylko rezydentowi, ale także agentowi, od którego kupił wycieczkę.

Aktualizacja: 05.10.2023 12:23 Publikacja: 05.10.2023 03:00

Wakacyjna reklamacja nie tylko u rezydenta. Sąd po stronie turystów

Foto: Adobe Stock

Hotel, w którym turyści mieli spędzić urlop, nie został ukończony. Nie było dachu, ściany wciąż stawiano. Goście zostali więc zakwaterowani w obiekcie bliźniaczym, tuż obok. Ale i w nim nie wszystko było ukończone. Co więcej, turyści sąsiadowali z placem budowy. Było głośno. Idąc nad morze, musieli ustępować drogi maszynom jadącym na budowę. Przekwaterowanie trwało długo.

Turyści wysyłali esemesy do pośrednika, z pomocą którego nabyli wycieczkę, ale też kontaktowali się z rezydentem. Po powrocie z wakacji domagali się nie tylko odszkodowania, ale także zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Przedstawili dowody – zdjęcia i filmy.

Organizator turystyki nie poczuwał się jednak do winy. Argumentował, że turyści nie powiadomili go o niezgodnościach z umową i nie mógł im zaradzić.

Czytaj więcej

Pożary i zamieszki to dobry powód do rezygnacji z wakacyjnego wyjazdu

Sąd Rejonowy Poznań-Stare Miasto przyznał jednak rację turystom. Stwierdził, że podróżny może kierować zastrzeżenia do imprezy turystycznej bezpośrednio do agenta turystycznego, za pośrednictwem którego została ona nabyta. Agent turystyczny niezwłocznie przekazuje wiadomości, żądania lub skargi od podróżnego do organizatora turystyki. Wiadomość, żądanie lub skargę wniesione do agenta turystycznego w danym dniu uważa się za wniesione z tym dniem do organizatora turystyki.

Sąd przyznał turystom zarówno odszkodowanie, jak i zadośćuczynienie. Podkreślił kompensacyjny charakter zadośćuczynienia, które z jednej strony ma służyć złagodzeniu doznanej krzywdy, z drugiej zaś nie może być źródłem wzbogacenia. Proces określenia kwoty zadośćuczynienia nie jest oparty na schematach i w tym zakresie ustawodawca pozostawia swobodę uznania sędziemu.

Czytaj więcej

Biuro podróży nie zawsze zapłaci za zmarnowany urlop

W ocenie sądu orzeczenie po 1500 zł zł zadośćuczynienia jest adekwatne do doznanych przez powodów dolegliwości i nie jest wygórowane. Sąd wziął pod uwagę, że powodowie znaleźli się na urlopie w stresującej sytuacji, związanej także m.in. z koniecznością zmiany hotelu, pobytem w innym miejscu niż umówione, potrzebą rozwiązania problemu w obcym języku, co wywołało u nich zachwianie poczucia bezpieczeństwa zamiast radości z urlopu.

Ponadto dyskomfort sprawiała konieczność oczekiwania na pokój bez możliwości skorzystania z posiłku, powtarzające się kontakty z rezydentką i ciągłe telefony. Powodowie wykazali, że na skutek nienależytego wykonania zobowiązania przez organizatora turystyki doszło do sytuacji powodującej „zmarnowanie ich urlopu”.

Sygnatura akt: I C 228/23

Hotel, w którym turyści mieli spędzić urlop, nie został ukończony. Nie było dachu, ściany wciąż stawiano. Goście zostali więc zakwaterowani w obiekcie bliźniaczym, tuż obok. Ale i w nim nie wszystko było ukończone. Co więcej, turyści sąsiadowali z placem budowy. Było głośno. Idąc nad morze, musieli ustępować drogi maszynom jadącym na budowę. Przekwaterowanie trwało długo.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO