Polacy lubią Allegro. A sieci spożywcze już mniej

Platformę internetową Polacy oceniają jako najlepszego sprzedawcę. Sieci spożywcze odwiedzane najczęściej wypadają sporo gorzej w badaniu.

Publikacja: 25.03.2024 04:30

Polacy lubią Allegro. A sieci spożywcze już mniej

Foto: Shutterstock

OC&C Retail Proposition Index to badanie konsumenckie prowadzone od 2012 r. W obecnej edycji badano ocenę sprzedawców przez ponad 2,5 tys. osób. W poszczególnych kategoriach sytuacja się różni. Za najniższe ceny najlepiej oceniony został AliExpress, za kreowanie trendów Zalando, w kilku kategoriach triumfował e-sklep z artykułami dla zwierząt zooplus. Za jakość najmocniejsze notowania dostał Adidas, a za zaufanie do marki Nike. Za wybór towarów i łatwość kupowania z kolei ogólny lider, czyli Allegro.

– Mamy już prawie 20 milionów aktywnych kupujących w Europie Środkowej i liczba ta rośnie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przywiązanie kupujących do Allegro idzie w parze z częstotliwością zakupów – mówi Roy Perticucci, prezes Allegro. – Mimo nie najłatwiejszego czwartego kwartału, kiedy konsumenci wstrzymywali się z większymi wydatkami, radziliśmy sobie lepiej niż większość firm handlu detalicznego – dodaje.

Allegro podaje, że więcej niż co trzeci Polak to aktywny kupujący, również co druga firma robi tam zakupy.

Słabo w badaniu wypadają sklepy spożywcze, choć to w nich Polacy pojawiają się najczęściej i wydają najwięcej. W ogólnej ocenie najlepiej wypada Lidl, jako jedyny sklasyfikowany w pierwszej dziesiątce. Biedronka jest na trzeciej pozycji w ocenach programu lojalnościowego, a Lidl na czwartej za zaufanie do marki.

– Ostatnie dwa lata to podwyższona inflacja, co negatywnie wpłynęło na detalistów, szczególnie na sieci spożywcze, gdzie dokonujemy najczęstszych zakupów i gdzie wzrost cen był najbardziej odczuwalny – mówi Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants. – W ostatnich latach częściej niż wcześniej obserwujemy tendencję do zmian gramatury opakowań oraz trudności w zrozumieniu różnych promocji, co również negatywnie wpływa na postrzeganie przez klientów – dodaje.

Jeśli chodzi o ceny, żadna sieć spożywcza nie została doceniona. Za to wysoko są wszystkie sieci dyskontów przemysłowych od Pepco i Action po Kik, Tedi czy Dealz. Najlepiej wypadł AliExpress. – Firma zbudowała spójną percepcję jako miejsce oferujące najniższe ceny, zwłaszcza w kontekście specyficznego segmentu rynku, w którym działa – produkty o niskiej cenie jednostkowej – mówi Krawczyk. – Mimo że cena jest ważna, już od kilku lat nie przekłada się to bezpośrednio na wysoką pozycję w rankingu. Preferencje polskich konsumentów w tym zakresie ulegają zmianie. Przywiązują oni większą wagę do jakości oraz stosunku jakości do ceny – dodaje. AliExpress notuje niskie pozycje zarówno pod względem jakości produktów, jak i zaufania konsumentów, co w konsekwencji sprawia, że niskie ceny nie wystarczą do osiągnięcia wysokiej oceny. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dyskontów odzieżowych oraz z artykułami do domu, gdzie aspekt korzystnych, niskich cen nie gwarantuje dobrego miejsca w rankingu.

Oceny marek są podobne w innych zestawieniach. Agencja badawcza Inquiry sprawdziła, na temat których marek polscy konsumenci słyszeli najwięcej pozytywnych opinii w roku 2023. Wykorzystano wskaźnik Buzz z badania YouGov BrandIndex pokazujący, o jakich markach Polacy słyszeli coś pozytywnego lub negatywnego w ciągu ostatnich dwóch tygodni. W Polsce najlepiej pod tym względem wypadły Allegro, Lidl i Rossmann. Tuż poza podium, z różnicą 0,5 pkt proc., jest BLIK. Bardzo dobre wyniki odnotowały marki Biedronka, E. Wedel, McDonald’s, Pepco, Toyota i Winiary. To o nich słyszeliśmy najwięcej pozytywnych opinii w roku 2023.

Firma zbadała też, jakie marki znacząco poprawiły swój wynik w porównaniu z 2022 r., i są to Revolut, Action oraz Leroy Merlin. W tym ostatnim przypadku jest to odbicie po znaczącym spadku w roku 2022, kiedy to marka krytykowana była za niezamykanie sklepów w Rosji mimo ataku kraju na Ukrainę.

– Pozytywny wizerunek marki przekłada się również na wysoki poziom pozytywnych opinii, jakie docierają do konsumentów różnymi kanałami. W ten sposób najlepsi gracze uzyskują dodatkowe wzmocnienie swoich działań marketingowych – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

OC&C Retail Proposition Index to badanie konsumenckie prowadzone od 2012 r. W obecnej edycji badano ocenę sprzedawców przez ponad 2,5 tys. osób. W poszczególnych kategoriach sytuacja się różni. Za najniższe ceny najlepiej oceniony został AliExpress, za kreowanie trendów Zalando, w kilku kategoriach triumfował e-sklep z artykułami dla zwierząt zooplus. Za jakość najmocniejsze notowania dostał Adidas, a za zaufanie do marki Nike. Za wybór towarów i łatwość kupowania z kolei ogólny lider, czyli Allegro.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu