Z danych systemu płatności internetowych PayU wynika, że odzież ma największy udział w elektronicznych wydatkach Polaków: w I półroczu zwiększyła swój udział rynkowy o 2 proc. Choć firma nie podaje szczegółowych danych dla poszczególnych kategorii, to podkreśla, że ten segment wciąż systematycznie rośnie, choć w ostatnim czasie do grona najdynamiczniej rosnących kategorii internetowego rynku dołączyła choćby turystyka.
Zmiana zwyczajów zakupowych
Triumf odzieży, jeśli chodzi o najczęściej opłacaną przez internet kategorię, to potwierdzenie, że Polacy, jeśli chodzi o e-zakupy, przełamują kolejne bariery. Choć wciąż duża grupa z nas nie wyobraża sobie zrealizowania transakcji bez jednoczesnego obejrzenia czy przymierzenia wybranej sztuki ubrania czy butów, to jednak liczba zwolenników rośnie bardzo szybko.
– Bardzo szeroki asortyment, możliwość darmowego zwrotu oraz atrakcyjne ceny to z pewnością kluczowe czynniki determinujące wzrost znaczenia sprzedaży odzieży online – mówi prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego. – Dynamiczna sprzedaż tej kategorii potwierdza, że coraz trudniej znaleźć branże, które nie nadają się do e-handlu.
Ubrania są także najczęściej wskazywaną kategorią kupowaną w sieci według raportu Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej eCommerce Polska. Wskazało ją 72 proc. ankietowanych, podczas gdy 68 proc. – książki muzykę i film. Jednak jeśli chodzi o twarde dane i udział w transakcjach, to akurat ta ostatnia kategoria zniknęła już ze ścisłej czołówki i po pierwszym półroczu 2016 r. zajmuje dopiero piątą pozycję wśród wydatków internetowych.
Pokazuje to również ewolucję zwyczajów zakupowych: wielu Polaków swoją przygodę z e-handlem rozpoczęło właśnie od zakupu książki czy płyty. Dzisiaj kupujemy w tym kanale zupełnie nowe kategorie, np. bilety, rezerwacje hotelowe czy aplikacje bądź książki w wersji elektronicznej, a tradycyjne przesuwają się na dalsze miejsca. Wydatki na papierowe książki generalnie spadają, na płyty CD czy DVD również i to jeszcze szybciej. Można prognozować dalszy spadek sprzedaży nośników tradycyjnych na rzecz cyfrowych. Obok książek spadają też udziały kategorii związanej z akcesoriami wnętrzarskimi oraz meblami.