Przyzwyczailiśmy się, że o zinformatyzowaniu polskich przedsiębiorstw mówić raczej w negatywnych tonach. Firmy korzystają z komputerów, ale nie wszystkie mają choćby stronę internetową. O bardziej zaawansowanych rozwiązaniach, jak choćby cloud, systemy mobilne, zdecydowana większość raczej nie myśli.
Nowe pomysły
Jednak są rodzynki, które idą zgodnie z najnowszymi trendami, również jeśli chodzi o prace nad systemami opartymi o sztuczną inteligencję.
– Technologia, która szybko popularyzuje się w obsłudze klienta, to inteligentny wirtualny asystent. Jest to system, który na bazie zaimplementowanych mechanizmów do rozpoznawania tekstu i mowy podejmuje interakcję z klientem w wybranym kanale, poprzez chat, SMS lub telefon – mówi Sebastian Kowalicki, dyrektor IT w Voice Contact Center z grupa OEX.
– W przypadku braku możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi wirtualny asystent dokonuje odpowiedniego zapytania do klienta, które doprecyzowuje zakres pytania czy zgłoszenia. Jeśli asystent nie ma możliwości odpowiedzi na pytanie lub nie „potrafi" wybrać odpowiedzi, przekazuje pytanie do konsultanta, który w ciągu kilkudziesięciu sekund dokonuje odpowiedzi, a ta trafia do klienta – dodaje Sebastian Kowalicki.
Każde niestandardowe zapytanie jest zapamiętywane przez asystenta, który w ten sposób uczy się rożnych scenariuszy rozmów i odpowiedzi. Proces uczenia się po zaimplementowaniu w systemie początkowej bazy wiedzy trwa ok. trzy–pięć miesięcy. Po tym okresie system powinien poradzić sobie z ok. 80 proc. zapytań.