Kolumbia woli szwedzkie myśliwce od francuskich i amerykańskich

Kolumbia wybrała wojskowe myśliwce Gripen ze Szwecji, a nie francuskie Rafale. Prezydent Kolumbii Gustavo Petro poinformował we wpisie na X, że jego kraj zdecydował się na myśliwce JAS 39 Gripen produkcji grupy Saab, które zastąpią wysłużoną flotę myśliwców izraelskich Kfir. „To całkiem nowe samoloty, ostatniej generacji, wprowadzone już do Brazylii” — dodał.

Publikacja: 06.04.2025 20:09

JAS 39 Gripen

JAS 39 Gripen

Foto: Tuomo Salonen / SIMFinnish Aviation Museum, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

— Nie ma jeszcze kontraktu, ale jest oczywiście duże prawdopodobieństwo, że odniesiemy sukces. Ogłosili publicznie, że wybrali nas — powiedział Reuterowi prezes szwedzkiego producenta, Micael Johansson. Nie chciał podać wartości możliwej umowy, bo będzie ona zależeć od liczby kupionych maszyn i dodatkowych usług, przeszkolenia pilotów, mechaników i serwisowania.

Dowódca lotnictwa wojskowego Kolumbii, Carlos Silva poinformował, że w grę wchodzi kupno od 16 do 24 myśliwców. Nowa flota zagwarantuje przewagę w powietrzu, obronę suwerenności Kolumbii i zastąpi samoloty Kfir kupione pod koniec lat 80.

Czytaj więcej

Koreańczycy też wciąż walczą o polski kontrakt na okręty podwodne

Kolumbia miała do wyboru JAS 39 Gripen, Rafale produkcji Dassault Aviation i F-16 Lockheeda Martina. Brazylia już kupiła 36 szwedzkich myśliwców i buduje ich montownię w ramach partnerstwa z Saabem. Brazylijskie zamówienie było ważnym czynnikiem w wyborze Kolumbii — stwierdził prezes Johansson. — Jest naprawdę bardzo ważne, oni nawzajem obserwują się oczywiście — dodał. Szwed ma też nadzieję, że Saab skorzysta na tym, gdy sąsiednie Peru będzie gotowe do złożenia zamówienia na myśliwce.

Dużym przegranym jest Dassault. Jeszcze w grudniu 2022 poprzedni prezydent Kolumbii uważał, że myśliwce Rafale to najlepsza opcja dla Kolumbii pod względem ceny (73-78 mln euro sztuka), skuteczności i możliwości operacyjnych.

Kolumbia. Konieczne odnowienie floty

Wymiana izraelskich kfirów była konieczna. Te samoloty były używane przez 45 lat, w tym przez ponad 32 w Kolumbii. Proces wymiany samolotów bojowych zaczął się ponad 15 lat temu. Po wyborze na rezydenta kraju Gustavo Petro ogłosił, że nie chce, by jego kraj kupował nowe samoloty na wymianę starej floty, chciał przystąpić do koniecznych reform społecznych dla dobra kraju i ludności — pisze „La Tribune”.

Decyzja o kupnie gripenów zapadła podczas spotkania w rezydencji prezydenta Petro z ambasador Szwecji, Heleną Storm i z prezesem Saab, Micaelerm Johanssonem, w obecności kilku ministrów kolumbijskich. Ustalono tam wszystkie szczegóły do umowy kupna, która będzie zawarta za kilka miesięcy i podpisano list intencyjny.

Szczodry offset grupy Saab

Szwedzi chcąc uzyskać ważny dla nich kontrakt zgodzili się na szczodry offset. Prezes Johansson zapewnił, że Saab „będzie popierać inicjatywy sektora lotniczego, stworzy ośrodek badawczy i będzie współpracować z przemysłem". Szwedzi wezmą udział w budowie w departamencie Cordoba fabryki elastycznych paneli słonecznych, będą instalować systemy wodociągów w dep. La Guajira, odnowią budynek i dostarczą nowoczesny sprzęt medyczny szpitalowi San Juan de Dios w Bogocie.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne