Podczas trwających właśnie najważniejszych w branży, gdańskich Międzynarodowych Targów Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa Europoltech 2017, Grupa Leonardo, do której należą PZL, pokazuje kawałek historii świdnickich śmigłowców związany z obecnością firmowych maszyn w służbach porządku publicznego. Proponuje także nową, sprzętową ofertę.
Współpraca PZL Świdnik, polskiej Policji i Straży Granicznej rozpoczęła się w 1995 r. wraz z dostawą do służb 4 śmigłowców PZL Kania. Kanie powstały w WSK na przełomie lat 70 i 80. jako eksportowa wersja produkowanych na rosyjskiej licencji maszyn Mi-2.
Kanie patrolują granice
Ówczesne zakłady w Świdniku aby przebić się na światowe rynki gruntownie zmodernizowały licencyjny pierwowzór: powstał helikopter wyposażony w całkowicie nowe, produkowane w USA silniki i zachodnią awionikę. Kanie wprawdzie nie zrobiły wielkiej międzynarodowej kariery, ale okazały się doskonałym sprzętem m. in. dla straży granicznej. Ostatnie egzemplarze Kani SG kupowała jeszcze w 2006 r. Obecnie służby podległe MSWiA użytkują 14 maszyn produkcji PZL Świdnik, w tym śmigłowce Mi-2, PZL Kania i PZL W-3/W-3A Sokół. Niektóre z tych wiropłatów można zobaczyć właśnie na wystawie Europoltech 2017.
Warto pamiętać, że w trakcie swojej długoletniej służby konstrukcje te udowodniły, że są solidnymi i nieskomplikowanymi w obsłudze maszynami zdolnymi do realizacji misji policyjnych oraz ochrony granic państwa. Przy okazji potwierdziły swój rzeczywiście wielozadaniowy charakter. Jako prawdziwe uniwersalny sprzęt są zresztą nadal wykorzystywane w trudnych operacjach poszukiwawczo ratowniczych a wyposażone w optoelektroniczne urządzenia obserwacyjne mogą efektywnie pełnić służbę patrolową w rejonach przygranicznych.
Superszybki AW109 podbija świat
Na tegorocznych gdańskich targach wyposażenia służb porządku publicznego PZL-Świdnik/Leonardo prezentuje jednak przede wszystkim swoją aktualną ofertę. Są w niej dobrze sprawdzone przez służby podległe MSWiA w ubiegłych latach najnowsze w wersje Sokołów - helikopterów rodzimej konstrukcji – bezpiecznych, dwusilnikowych śmigłowców o maksymalnej masie startowej 6400 kg przeznaczonych do transportu 14 osób oraz sporego ładunku - ale też maszyny z najnowszego katalogu Grupy Leonardo. Mowa m.in. śmigłowcach o AW109 GrandNew i AW169, które - odpowiednio zaadaptowane – w wielu krajach już realizują misje służb mundurowych. Zwłaszcza śmigłowce AW109 oraz serii Grand/GrandNew odniosły spektakularny sukces na międzynarodowym rynku lekkich dwusilnikowych śmigłowców realizujących zadania z zakresu utrzymywania porządku publicznego. To przede wszystkim zasługa technicznych osiągów tych maszyn. AW109 to najszybszy wiropłat w swej klasie, do tego wyposażony w stosunkowo obszerną kabinę. Zalety tych lekkich śmigłowców wykorzystywanych w formacjach bezpieczeństwa narodowego i m.in. straży wybrzeża docenili już wyjątkowo liczni użytkownicy z Włoch, USA, Wielkiej Brytanii, Japonii, Chin, Brazylii, Bułgarii, Ugandy, Omanu, Łotwy, Słowenii oraz Chile.