Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Partner strategiczny:
Partnerzy serwisu:
Partnerzy serwisu:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

"Rzeczpospolita": Biura podróży pod lupą

Filip Frydrykiewicz 11-03-2013, ostatnia aktualizacja 11-03-2013 10:35

Itaka i Rainbow Tours z ratingiem BBB, a TUI Poland z BB – pokazuje najnowsza ocena wiarygodności największych touroperatorów serwisu „Rzeczpospolitej” Turystyka.rp.pl

Najlepsze oceny nie należą jednak do największych biur, ale do średnich. W dodatku zajmujących się organizowaniem wycieczek do najdalszych zakątków świata, a nie turystyką masową, obciążoną największym ryzykiem. W czołówce są Logos Tour, Logos Travel i CT Poland.

Zobacz tabelę z ratingiem 30 biur podróży Rating przygotował dla serwisu branżowego „Rzeczpospolitej" Turystyka.rp.pl ekspert Andrzej Betlej i zespół firmy analitycznej TravelData. Oceny poszczególnych biur podróży oparte są na sprawozdaniach składanych co roku do Krajowego Rejestru Sądowego oraz wiarygodnych informacjach takich, jak np. wysokość gwarancji ubezpieczeniowych touroperatorów.

Z ratingiem wiesz więcej

Upadek w zeszłym tygodniu biura podróży Tramp z Gdyni (patrz: "Trójmiejski Tramp ogłasza niewypłacalność") i niedawny apel marszałków województw do rządu o uchwalenie prawa, które będzie zabezpieczać interesy klientów i sprecyzuje, kto jest odpowiedzialny za ich sprowadzanie z zagranicy w razie bankructwa touroperatora (czytaj: "Marszałkowie: rządzie zrób coś dla turystów"), przypomniały o zeszłorocznej czarnej serii upadków firm turystycznych.

Mimo że od tego czasu minęły już miesiące, zabezpieczenia klientów się nie poprawiły. Tymczasem w biurach podróży trwa właśnie sprzedaż letniej oferty. Skończyła się wprawdzie tzw. przedsprzedaż (first minute), ale touroperatorzy nadal kuszą obniżkami, rabatami i gratisami.

W tej sytuacji rating biur podróży może być istotną podpowiedzią, komu można zaufać. – W ubiegłym roku w mediach można było przeczytać dobre rady, jak chronić się przed powierzeniem pieniędzy na upragniony wypoczynek w nieodpowiednie ręce – mówi Andrzej Betlej. – Najczęściej sugerowano sprawdzenie, czy touroperator widnieje na oficjalnej liście organizatorów turystyki albo czy jest członkiem jakiejś organizacji branżowej. To wszystko są informacje co najmniej niewystarczające. To czy biuro podróży upadnie czy nie, zależy bowiem od jego sytuacji finansowej. A o niej można dowiedzieć się jedynie ze sprawozdań składanych do KRS. Ale przecież  trudno odsyłać tam wszystkich klientów – stąd pomysł na stworzenie ratingu. Rating Turystyki.rp.pl powstał na wzór ocen krajów czy firm wystawianych przez wyspecjalizowane agencje. Pokazuje, w jakiej sytuacji znajduje się 25 największych (według obrotów) firm turystycznych w Polsce.

Generalnie jest bezpiecznie

Rating Turystyki.rp.pl powstał na wzór ocen krajów i miast wystawianych przez międzynarodowe agencje ratingowe. Pokazuje, w jakiej sytuacji ekonomicznej znajduje się 25 największych (według obrotów) firm turystycznych w Polsce.

Najwyższą ocenę jaką można otrzymać są trzy litery A - AAA oznacza „wiarygodność ekstremalną". Takiej wprawdzie nie dostało żadne biuro, ale większość jest oceniona jako wiarygodne, ich stabilności nie zagraża niebezpieczeństwo. Rubryka „prognozy" wskazuje natomiast, jak według autorów ratingu może zmienić się ocena danego podmiotu podczas następnej weryfikacji, za kilka miesięcy. Dla niektórych przewidywane są spadki ocen, dla niektórych utrzymanie tych samych, jeszcze inne zmierzają do polepszenia swojej sytuacji.

Polacy nie rezygnują z wypoczynku

Co ciekawe, mimo obaw branży turystycznej, że w obliczu zapowiadanego hamowania gospodarki Polacy ograniczą korzystanie z usług biur podróży, tak się nie dzieje. Pierwsze miesiące sprzedaży wyjazdów na lato zapowiadają całkiem udany sezon. – Nasz wzrost sprzedaży do 5 marca w porównaniu z rokiem ubiegłym wyniósł 24 procent – mówi prezes Rainbow Tours Grzegorz Baszczyński. Prezes Itaki Mariusz Jańczuk ocenia swój wzrost sprzedaży na 20 procent. Optymistą jest też Marek Andryszak, szef TUI Poland, który zapewnia, że sprzedaż idzie zgodnie z jego planem, a niektórych kierunków nawet nieco lepiej.

Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  biuro podróży , ecco holiday , Itaka , Logos Tours , Logos Travel , neckermann , Rainbow Tours , ranking , rating , touroperator , TUI , turystyka , turystyka.rp.pl

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

eholiday.pl

TV.RP.PL

Moje podróże

Niespotykanie łagodni wikingowie

Norwegia

Niespotykanie łagodni wikingowie

Bohaterami zbiorowej wyobraźni są tu nadal twardzi polarnicy, Nansen i Amundsen. Ale ulubionym daniem mieszkańców Oslo stała się, poza tradycyjnym śledziem, pizza

Z notatnika pilota

Ambasada, której nie ma

Ambasada, której nie ma

Jakież było moje zdziwienie, kiedy jeden z uczestników pilotowanej przeze mnie grupy pokazał mi po wylądowaniu w Tajpej swój telefon, na ekranie którego widniał SMS... - wspomina pilotka wycieczek, podróżniczka i dziennikarka Monika Witkowska.
common