Mimo masakr. W USA coraz więcej chętnych na broń

aktualizacja: 03.01.2013, 11:49
Foto: AFP

W Ameryce bardzo wzrosła sprzedaż broni. I to w czasie, gdy doszło do największej w historii masakry w szkole podstawowej

Producenci i sprzedawcy broni strzeleckiej w Ameryce mogą zacierać ręce. Zakończony rok był dla nich rekordowy. A najbardziej rekordowy był grudzień 2012, który zapisał się jako wyjątkowo tragiczny.
14 grudnia dwudziestolatek uzbrojony w cztery sztuki broni, w tym karabinek automatyczny, wkroczył do szkoły podstawowej w Newtown w stanie Connecticut i wymordował dwadzieścioro małych dzieci i sześć osób dorosłych.
Przyczyn tych wielkich militarnych zakupów może być kilka, sugerują eksperci. Przede wszystkim - niektórzy robią zapasy, bo obawiają się, że po ostatnich masakrach prawo do posiadania broni zostanie zaostrzone. Debata na ten temat dawno nie była tak gorąca i zapewne nie zakończy się na niczym, bo zmiany zapowiedział prezydent Barack Obama, prawdopodobnie ograniczą dostęp do broni półautomatycznej.
Po drugie - również z powodu nagłośnionych przypadków krwawych strzelanin część Amerykanów, dotąd stroniących od broni, chce się jednak przygotować do samoobrony. Po trzecie - w grudniu broń chętnie kupowano jako prezenty świąteczne.
O wzroście zainteresowania bronią w USA napisała agencja Reuters, powołując się na świeże dane Federalnego Biura Śledczego (FBI). Nie ma w nim mowy, ile sztuk broni Amerykanie kupili, bo takich statystyk FBI nie prowadzi. Zainteresowanie kupnem broni mierzy się ilością wniosków o potwierdzenie czystej kartoteki ewentualnych nabywców (background check).
W zeszłym roku o background checks wystąpiło 19,6 miliona Amerykanów, czyli prawie jedna piąta więcej niż w 2011 roku. W grudniu 2011 wniosków było 2,78 mln, o 49 procent więcej niż w ostatnim miesiącu roku poprzedniego.
Podobno dużym zainteresowaniem cieszy się karabin Bushmaster, taki jak miał podczas zabijania dzieci w Newtown Adam Lanza.
Strzelanina w amerykańskiej szkole
Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE