Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Hotele

Kilkaset hoteli czeka na kupców

Inwestor, który kupił warszawski hotel Mercure, od razu go rozebrał. W tym miejscu postawi teraz biurowiec
Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Na polskim rynku na sprzedaż wystawionych jest dziœ około 300 hoteli, pensjonatów i różnych oœrodków, które nawet nie sš skategoryzowane. Najwięcej z nich to niewielkie obiekty z 30 – 40 pokojami
– Częœć zdeterminowanych właœcicieli chce się ich pozbyć po cenach równych zainwestowanym sumom, a jeœli ponoszš duże straty, nawet poniżej kosztów inwestycji – twierdzi Andrzej Szafrański, analityk branży hotelarskiej. To nie wszystko - w najbliższych miesišcach na rynek wtórny może trafić od kilkudziesięciu do ponad 100 obiektów noclegowych – domów wczasowych, wypoczynkowych i kolonijnych, a także pensjonatów i hoteli – dysponujšcych w sumie co najmniej kilkudziesięcioma tysišcami miejsc noclegowych, które sš własnoœciš spółek z udziałem Skarbu Państwa. Ujawnił to audyt w grupach kapitałowych, majšcy wyszukać spółki zależne o profilu niezwišzanym z podstawowš działalnoœciš. Pojedyncze hotele należšce do powišzanych ze Skarbem Państwa spółek już od pewnego czasu wystawione sš na sprzedaż. Według Szafrańskiego nabywców raczej nie znajdujš. – Na rynku noclegowym jest wysoka podaż miejsc. Ponadto wartoœć rynkowa tych obiektów jest mniejsza od księgowej, czyli minimalnej ceny za jakš państwowe spółki mogłyby je sprzedać, by nie być posšdzonymi o wyprzedaż za bezcen – tłumaczy Szafrański.
Najwięcej ofert dotyczy niewielkich obiektów posiadajšcych 30 – 40 pokojów, należšcych do indywidualnych właœcicieli. Spektakularnych transakcji jest niewiele, jak w wypadku warszawskiego hotelu InterContinental, wartego ponad 100 mln euro Mercure Kasprowy w Zakopanem, który poszedł za 52 mln złotych. Rok temu do najważniejszych należały trzy sprzedaże znanych warszawskich hoteli, ale transakcje były znacznie skromniejsze: Hotel Bristol sprzedano za 19,5 mln euro, Mercure Chopin za 31 mln euro (został zburzony, by zwolnić działkę pod budowę znacznie większego biurowca), a Jan III Sobieski za 50 mln euro (teraz pod markš Radisson Blu). Niezależni hotelarze szukajš wsparcia sieci hotelowych, jednak i tu dla wielu barierš okazujš się koszty dostosowania obiektów do wymagań poszczególnych marek. Chociaż, w wypadku marek przyłšczajšcych obiekty niestandaryzowane, takich jak Best Western, czy Ibis Styles, nie sš to koszty tak duże, jak marek standaryzowanych grup (Accor, Hilton, czy InterContinental). W Europie transakcji na rynku hotelarskim jest coraz więcej. Według raportu HSV London, wartoœć sprzedanych w ubiegłym roku hoteli wyniosła 7,1 mld euro. To o 9 proc. więcej niż w roku 2010. Ten wzrost wartoœci i liczby transakcji oznacza powrót inwestorów na rynek hotelowy, osišgajšcy coraz lepsze wyniki finansowe. Z danych opublikowanych w European Hotel Transactions wynika, że w 116 transakcjach właœciciela zmieniły 264 hotele majšce przeszło 43 tys. pokojów. Do największych rynków należy Wielka Brytania (2,7 mld euro wartoœci transakcji w zeszłym roku), Francja (1,3 mld euro) oraz Niemcy (817 mln euro) i Hiszpania (601 mln euro). Najdrożej sprzedajš w Moskwie Najwyższe ceny sprzedaży w przeliczeniu na pokój osišgajš hotele w Warszawie i Krakowie. W 2011 roku było to ponad 100 tysięcy euro w wypadku Hotelu Sobieski. To jednak nic w porównaniu z cenami w znanych europejskich metropoliach. Do najdroższych ubiegłorocznych transakcji zaliczono sprzedaż hotelu Marriott w Paryżu, który kosztował 215 mln euro, czyli 1,1 mln euro za pokój, czy też hotelu Ritz Carlton w Moskwie sprzedanego za 415 mln euro, tj. 1,2 mln euro za pokój.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL