Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Jak zarządzać wydatkami

Kradzież tożsamości naraża nas na poważne straty finansowe

Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski
17 proc. dorosłych Polaków padło ofiarą kradzieży tożsamości, a 46 proc. z tej grupy zostało okradzionych ze środków znajdujących się na rachunkach bankowych. Średnia strata z powodu kradzieży danych w Polsce wynosiła 35 tys. zł
Kradzież tożsamości to, najprościej rzecz ujmując, celowe używanie danych osobowych innej osoby, takich jak jej adres zameldowania, numer PESEL czy też numer karty kredytowej, najczęściej w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. O tym, że problem jest poważny, najlepiej świadczyć może wspomniana przeciętna kwota, na jaką narażone są osoby, które padły ofiary kradzieży tożsamości. To jednak tylko średnia – rekordowa kwota odnotowana w Polsce wynosiła aż 4 mln 366 tys. zł! Tak alarmujące dane płyną z najnowszego raportu towarzyszącemu międzynarodowej  kampanii „Nie daj się okraść, chroń swoją tożsamość". Raport został przygotowany przez Dynamics Markets Limited UK na zlecenie firmy Fellowes na podstawie badań przeprowadzonych w 9 krajach europejskich (Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rosji, Francji, Holandii, Belgii, Włoszech oraz Hiszpanii) wśród 5 507 pełnoletnich konsumentów i pracowników. Największy odsetek ankietowanych (20 proc.) znajdował się w przedziale wiekowym 35 - 44 lata.

Oferta pracy, która nie istnieje

Z raportu wynika, że w Europie najczęstszym sposobem na wyłudzenie danych osobowych jest przesłanie fałszywego e-maila z banku z prośbą o zaktualizowanie swoich danych osobowych lub hasła. 10 proc. respondentów otrzymało telefon od konsultanta przedstawiającego się jako pracownik instytucji finansowej w celu potwierdzenia kodu PIN lub zaktualizowania danych wrażliwych. 23 proc. osób otrzymało prośbę o wsparcie nieistniejącej fundacji charytatywnej. Metody zdobywania informacji bywają jeszcze bardziej zaskakujące. 15 proc. respondentów otrzymało ofertę aplikacji na stanowisko pracy, które nie istniało, z prośbą o podanie prywatnych informacji.
Obecny na konferencji prezentującej wyniki raportu dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, zwracał uwagę na istnienie dwóch biegunów problemów, z którymi w obecnej chwili najczęściej się spotykamy. Jeden z nich to dane osobowe, jakimi dysponuje, i które może przekazać na zewnątrz, nasz telefon komórkowy. Zdaniem Wiewiórowskiego, rozwój bankowości mobilnej każe nam zadawać pytania – zarówno sobie, jak i naszym partnerom oferującym nam tego typu usługi – na ile bezpiecznym kanałem komunikacyjnym jest kanał, który został dla nas przygotowany. Z kolei z drugiej strony – jak zauważa Generalny Inspektor – zagrożenie stanowią zwykłe papiery, które wyrzucamy do kosza, zapominając o tym, że w nich znajduje się mnóstwo dotyczących nas informacji, które mogą być wykorzystane przez osoby, które będą miały złe zamiary wobec nas.

Czym grozi kradzież tożsamości

Utrata danych osobowych naraża nas na ogromne straty, nie tylko finansowe. 27 proc. ofiar kradzieży tożsamości zostało posiadaczami nowych kart kredytowych, również 27 proc. respondentów musiało zapłacić za usługi i towary, z których nigdy nie korzystali, a  26 proc. ofiar kradzieży tożsamości weszła w posiadanie nowych nieruchomości. Bez uszczerbku z sytuacji kradzieży tożsamości wyszło tylko 29 proc. ofiar. Straty związane z utratą danych osobowych wynikają często z braku informacji, że takie przestępstwo zostało dokonane. W Polsce średnio ponad rok zajmuje ofierze zorientowanie się, że padła ofiarą kradzieży wrażliwych danych. To o tyle ciekawe, że – jak wynika z badania – aż 66 proc. Polaków obawia się kradzieży swojej tożsamości. Niestety, w ślad za tymi obawami nie zawsze idą w parze działania mające na celu podniesienie bezpieczeństwa w zakresie przechowywania dokumentów zawierających dane wrażliwe, jak również prawidłowego ich niszczenia. W Polsce aż 50 proc. ankietowanych nie posiada niszczarki dokumentów, a 36 proc. uważa, że samo ich podarcie jest wystarczające. 36 proc. Polaków trzyma dokumenty wrażliwe w komodzie lub szufladzie w domu, a 28 proc. w torebce lub portfelu. Zarazem, 75 proc. boi się, że w rezultacie kradzieży tożsamości poniosą ogromną stratę finansową. 63 proc. z polskich ofiar nie wie, kiedy została okradziona z tożsamości. Dr Krzysztof Markowski, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej, zwracał również uwagę na fakt, że problem kradzieży tożsamości nie dotyczy jedynie osób fizycznych, ale również firm. W tym przypadku proceder polega m.in. na fałszowaniu różnego rodzaju zaświadczeń o zatrudnieniu czy o zarobkach. Zdaniem Markowskiego, tego typu kradzieże są jedną z istotnych cech działalności grup przestępczych wyłudzających kredyty w systemie finansowym.

Miej świadomość zagrożenia

Publikacji raportu towarzyszy prowadzona już po raz czwarty kampania edukacyjna „Nie daj się okraść, chroń swoją tożsamość". Ma ona na celu edukację społeczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych, zjawiska kradzieży tożsamości, dostępnych regulacji prawnych oraz zagrożeń wynikających z niewłaściwego zabezpieczenia danych osobowych. W tym roku kampania skupia się na ankiecie online, mającej na celu zbadanie wiedzy na temat prawidłowej ochrony danych osobowych oraz edukację społeczeństwa. Na stronie internetowej: http://www.ochronatozsamosci.pl/ dostępna jest ankieta składająca się z 29 pytań, która weryfikuje wiedzę i nawyki Polaków. Po jej wypełnieniu otrzymujemy procentowy wynik, który pokazuje nam, jak wysokie jest ryzyko utracenia danych wrażliwych. Otrzymujemy profilowaną informację, co w swoim zachowaniu możemy poprawić, aby być zabezpieczonym, i abyśmy nie powiększali grupy 17 proc. Polaków, którzy padli ofiarą kradzieży tożsamości.
Źródło: ekonomia24

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL