Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Sztuka

Kolekcja Joanny i Krzysztofa Madelskich: Uwikłane w płeć

Uwikłane w płeć, Katarzyna Górna, Marylin, 2004
Muzeum Miasta Łodzi
Wystawa „Uwikłane w płeć" w Łodzi prezentuje po raz pierwszy fotografie z największej polskiej kolekcji o tematyce kobiecej Joanny i Krzysztofa Madelskich – pisze Monika Kuc
Na zdjęciu Katarzyny Górnej, eksponowanym także na plakacie, kilkanaœcie postaci wciela się w rolę uwodzicielskiej Marylin Monroe. Głównie kobiety w różnym wieku, ale chyba nie tylko one. Nie do końca jesteœmy pewni, czy nie ma wœród nich również mężczyzn. Kto nie chce być popkulturowš gwiazdš? Zobacz galerię zdjęć Monika Zielińska „Mamzeta" używa w fotoinstalacji „Androgyne" optycznego tricku, wywołujšcego złudzenie, że zmultiplikowana postać raz jest niš, raz nim. - Zdaniem artystki - komentujš Madelscy - człowiek nie jest kobietš albo mężczyznš. Jest i kobietš i mężczyznš. Wystawa w łódzkim Pałacu Poznańskich dzieli się na dwie częœci. Parter pokazuje fotografię w ujęciu historycznym - od lat 30. do powojennych. Tu można obejrzeć dzieła mistrzów, takich jak Edward Hartwig, Jan Benedykt Dorys, Tadeusz Rolke, Henryk Makarewicz, Wojciech Plewiński, Jerzy Lewczyński, Zbigniew Dłubak, Jerzy Kosiński.
Piętro zajmujš twórcy nowej genderowej fotografii od końca lat 70. do dziœ. Od pionierskich „manifestów" wyzwolonej seksualnoœci Natalii LL - zdeklarowanej feministki przez postmodernistyczno-freudowskie perwersje (z „sierotkš Marysiš" pod muchomorem) Maurycego Gomulickiego do sztuki społecznie zaangażowanej Jadwigi Sawickiej. W pierwszej częœci dominujš czarno-białe kobiece portrety (m.in. młodej Beaty Tyszkiewicz i Anny Dymnej) oraz eleganckie akty. To wymowne, że ich autorami sš w większoœci mężczyŸni, zajmujšcy się artystycznš fotografiš. Chodzi im wyłšcznie o estetycznš przyjemnoœć, gdy pokazujš „okładkowe" dziewczyny i akty spopularyzowane przez wystawę „Wenus", bijšcš rekordy powodzenia w PRL-u. Z punktu widzenia feministek to przejaw męskiej dominacji i dyskryminacji. Do kobiet nic nie należy, nawet ich własne ciało. Ale jeœli nie patrzeć w kategoriach genderowych, można powiedzieć, że prace mistrzów przedstawiajš idealny œwiat wyrosły z kultu piękna. Wolny od trosk i problemów. Cielesnoœć i seksualnoœć łšczy się w nich z niewinnoœciš dawno utraconego raju. Druga częœć wystawy gwałtownie wyrywa nas z tego błogostanu. Autorami sš tu na również fotografki i fotografowie - buntowniczki, prowokatorzy, skandaliœci. Wszyscy poszukujš tożsamoœci, zdeterminowanej przez płeć i kulturę. Reprezentujš różne postawy. Tryptyk Doroty Nieznalskiej pokazuje obnażonego mężczyznę z pejczem, brutalnie tresujšcego psa. Zdjęcie jest przykładem sztuki krytycznej i feministycznego buntu. Ale dla wielu innych artystów tradycyjne podziały coraz bardziej się zacierajš. Dominujšcy obecnie nurt mówi o problemach z tożsamoœciš. Zbigniew Libera fotografuje transwestytów. Maciej Osika wciela się w kobiece role. Barbara Konopka - odwrotnie - w męskie. Najmodniejsze tematy to: transseksualizm, transgresja, transformacja. Pragnienie bycia kimœ innym. Tytuł tej wystawy powinien brzmieć „uwikłani w płeć". 150 prezentowanych prac to 3/4 sprofilowanej kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich, tworzonej z pomocš eksperta - historyka sztuki Adama Mazura. Joanna Madelska prowadzi poznańskš Galerię EGO, specjalizujšca się w sztuce współczesnej. Krzysztof Madelski jest współtwórcš firmy YES Biżuteria. Sztukę współczesnš, głównie malarstwo, kolekcjonujš od ponad 20 lat. Fotografiš zainteresowali się cztery lata temu, od zdjęcia Marty Deskur. - Próbujemy znaleŸć odpowiedŸ na pytanie, jak ewoluował obraz kobiety - tłumaczš.- Zastanowić nad społecznymi stereotypami, identyfikacjš płci, wyzwoleniem i równouprawnienie, przemijaniem. Kolekcja ukazuje kobiety jako matki Polki, pełne seksu wampy, skandalistki, kochanki, performerki, ikony popkultury. Wystawa „Uwikłane w płeć" w Muzeum Miasta Łodzi (Pałac Poznańskich) czynna do 28 czerwca.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL