Apple: najlepszy kwartał w historii branży

aktualizacja: 25.01.2012, 10:09
Foto: Bloomberg

Pod koniec 2011 roku firma z logo jabłka podwoiła zysk netto i sprzedaż iPhone'a. O połowę poprawiły się wyniki sprzedaży iPada. W Polsce urządzenia Apple'a są liderem ruchu w sieci mobilnej

Apple znów pobił rekord, zarówno pod względem sprzedaży urządzeń, jak i wyników finansowych. W ostatnim kwartale 2011 roku firma wypracowała zysk netto w wysokości 13 mld dol., o 118 proc. wyższy rok do roku. Przychody wyniosły 46,3 mld dol., o 73 proc. więcej niż przed rokiem. Rezerwy finansowe firmy wzrosły z 81,6 mld dol. do 97,6 mld dol. Analitycy okrzyknęli te dane wynikami wszech czasów – zarówno w branży technologicznej, jak i poza nią.
- Ten pierwszy kwartał pod wodzą nowego dyrektora generalnego Tima Cooka pokazuje, że nawet po śmierci Steve'a Jobsa pozycja Apple'a jako lidera pozostaje niezachwiana – mówi Craig Cartier, analityk firmy doradczej Frost & Sullivan.
To zasługa świetnej sprzedaży urządzeń Apple'a, wśród których największym powodzeniem cieszyły się iPhone'y generujące aż 53 proc. przychodów firmy. W ostatnich trzech miesiącach 2011 roku sprzedano ich aż 37 mln, dwukrotnie więcej niż w poprzednim kwartale.
Tym sposobem firma z logo jabłka zdołała wrócić na szczyt rankingu sprzedawców smartfonów, w którym objęła ok. 25 proc. udziałów. Samsung rozprowadził w ostatnich trzech miesiącach 2011 roku około 35 mln tych urządzeń (przeważnie korzystających z systemu Android) i tym samym zajął drugie miejsce w tej konkurencji.
- Dla wielu osób Apple to marka kultowa i dająca pewność przyjaznego w obsłudze urządzenia – powiedział „Rz" Tomasz Właszczuk, prezes Inmobile, operatora wirtualnej sieci komorkowej FreeM. -  Dlatego też firma ta będzie się skutecznie bronić przed zalewem rynku przez urządzenia innych producentów działające pod kontrolą systemu Android, obsługującego obecnie ok. 50 proc. rynku smartfonów.
Rekordowe są również wyniki dotyczące iPada, tabletu Apple'a, który w ostatnich miesiącach 2011 roku osiągnął sprzedaż w wysokości 15 mln sztuk, o 50 proc. więcej niż w poprzednim kwartale. Koncern z Cupertino sprzedał w tym czasie też 5,2 mln komputerów Macintosh, o 26 proc. więcej niż przed rokiem, oraz 15,4 mln odtwarzaczy muzyki iPod. Wśród tych ostatnich wzrost sięgnął 21 proc. rok do roku.
W Polsce urządzenia Apple nie cieszą się taką popularnością jak na Zachodzie i w USA. Według szacunków „Rz" na naszym rynku rozeszło się w ubiegłym roku zaledwie 50 tys. iPadów. Nieco lepiej sprzedawał się iPhone.
- Sprzedaż telefonów Apple'a w 2011 roku osiągnęła w naszym kraju ok. 150 tysięcy sztuk, co oznacza 4-proc. udział w rynku smartfonów – mówi Marek Kujda, analityk IDC. – Ten relatywnie słaby wynik w Polsce w porównaniu do udziału Apple w światowym rynku to efekt tego, że ceny iPhone'a są dość wysokie w stosunku do średnich zarobków Polaków.
Z tymi danymi nie zgadza się Tomasz Witt, prezes firmy Norbsoft będącej producentem aplikacji mobilnych: - Liczbę iPhone'ów w Polsce szacujemy obecnie na ok. 800 tys. urządzeń, co jest sumą sprzedaży drogą oficjalną, jak i z ominięciem autoryzowanych sprzedawców. Gros sprzedaży generuje właśnie rynek wtórny ze względu na ceny niższe od oficjalnych – dodaje Witt.
Mimo że Apple nie jest u nas liderem rynku, iPady i iPhone'y generują największy ruch na stronach internetowych spośród wszystkich urządzeń mobilnych. Ponad jedna piąta odsłon mobilnych witryn WWW dokonywana jest za pomocą iPada, a te wyniki w ciągu ostatniego roku zwiększyły się o 8 proc. Na drugim miejscu znalazł się iPhone – podaje raport gemiusRanking.
- Gemius zlicza wyłącznie ruch generowany na stronach WWW,  nie biorąc pod uwagę ruchu w aplikacjach mobilnych online – mówi Tomasz Witt. – Z innego badania Gemiusa wynika jednak, że wśród obecnych na naszym rynku mobilnych systemów operacyjnych udział Androida w odsłonach stron WWW jest dwa razy większy od udziału iOS-a, systemu Apple'a. Zresztą większa jest też liczebność urządzeń z Androidem, którą szacuję w Polsce ok. 2 mln sztuk.
Komentarz dnia
Żródło: ekonomia24

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE