Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Styl życia

Szwecja: rasizm w lodach i komiksie Tintin

Rzekomo rasistowskie opakowanie chrupków ryżowych
Archiwum
Opakowanie dmuchanego ryżu w czekoladzie, opatrzone rysunkiem twarzy Azjaty w kapeluszu, uznano za rasistowskie. Producent słodyczy musi zmienić wyglšd produktu
Dziennikarz Patrik Lundberg uznał w felietonie opublikowanym w lokalnym dzienniku, że wizerunek mężczyzny to nic innego jak skutek przesšdów. Azjata na opakowaniu dmuchanego ryżu jest „jaskrawożółty" i ma „oczy skoœne jak u sobotniego pijaka", co wyraŸnie œwiadczy o rasizmie. Do oskarżeń dziennikarza przyłšczył się cały chór innych głosów. To nie pierwszy taki przypadek. Na wniosek europarlamentarzysty ten sam producent musiał zmienić opakowanie będšcych zawsze czarnego koloru lukrecji. Na logo widniała głowa czarnoskórego dziecka o kręconych włosach i o wielkich czerwonych ustach. Prawdziwe tsunami krytyki wywołała kampania lodów na patyku Nogger Black, o smaku lukrecji i w nugatowej polewie. Szwedzkie Centrum do Walki z Rasizmem i amerykański dziennikarz uznali nazwę za uwłaczajšcš, mimo iż producent, koncern Unilever, tłumaczył, że inkryminowana nazwa pochodzi po prostu od słowa „nugat", a słowo „black" – od koloru lukrecji.
O rasizm posšdzono także liczšcy sobie 80 lat kultowy komiks „Tintin w Kongo". Zdaniem mieszkajšcego w Belgii Bienvenu Mbutu, który wniósł sprawę do sšdu, autor komiksów Georges Remi przedstawia Afrykę i jej rdzennych mieszkańców jako „ogólnie głupich i czarnych jak węgiel Afrykańczyków". Wygranie sprawy w sšdzie może oznaczać wstrzymanie sprzedaży komiksów. W takim przypadku powinno się wycofać z rynku  także dzieła Juliusza Verne'a czy Honoré de Balzaca – broniš się wydawcy.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL