Przedłużona gwarancja: Korzyść dla kupującego i sprzedawcy

aktualizacja: 18.08.2011, 03:45

Przedłużona gwarancja daje korzyści kupującemu, bo pozwala mu uniknąć kosztownych napraw, i sprzedającemu, który może liczyć na większe zainteresowanie oferowanymi towarami

Wielu sprzedawców na rynku samochodowym, a ostatnio coraz częściej na rynku rtv i agd kusi klientów, oferując przedłużoną gwarancję na zakupiony towar. Przedłużona gwarancja ma na celu zapewnienie ochrony analogicznej do gwarancji jakości (a także gwarancji udzielanej przy sprzedaży konsumenckiej), będącej w mocy po jej wygaśnięciu.

Korzyści z zakupu takiej gwarancji są oczywiste: kupującemu pozwala ona uniknąć kosztownych napraw po wygaśnięciu pierwotnej gwarancji, natomiast sprzedający może liczyć na większe zainteresowanie oferowanymi towarami i  tym samym na większą sprzedaż. Mimo wzrastającej popularności przedłużona gwarancja wywołuje spore rozbieżności w ocenie prawnej.

Jaka konstrukcja

Najczęściej występująca w obrocie konstrukcja przedłużonej gwarancji opiera się na przepisach art. 805 i nast. ustawy z  23 kwietnia 1964  Kodeks cywilny (DzU z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej k.c.) oraz na przepisach ustawy z 22 maja 2003 o działalności ubezpieczeniowej (DzU z 2003 r. nr 124, poz. 1151 ze zm.; dalej ustawa).Istotą przedłużonej gwarancji, zawieranej w formie umowy między ubezpieczycielem a ubezpieczającym (tutaj nabywcą danego towaru), jest spełnienie określonego świadczenia przez ubezpieczyciela w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku. Słusznie podnosi się, że przedmiotem świadczenia ubezpieczyciela jest już samo ponoszenie niebezpieczeństwa pokrycia określonych strat.Ekwiwalentem świadczenia ubezpieczyciela jest natomiast zapłata składki, do czego art. 805 § 1 k.c. zobowiązuje ubezpieczającego.
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE