Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Muzyka

Opera Narodowa: Edita Gruberova zachwyciła w roli Elżbiety I

AFP
Gdy zrozpaczona Elżbieta I postanowiła abdykować, w Teatrze Wielkim wybuchła w niedzielę taka owacja, że mury omal nie popękały
Editę Gruberovš entuzjastycznie przyjmuje publicznoœć całego œwiata, ale przyjęcie zgotowane w Warszawie jš wzruszyło. Zaprezentowała się jednak w tym, co ma najlepszego w repertuarze: kreacjš angielskiej królowej w operze „Roberto Devereux" Gaetano Donizettiego. Tytuł jest mylšcy, bo nie Roberto jest tu najważniejszym bohaterem, ale Elżbieta I, która obdarzyła go miłoœciš. On okazał się niewierny, zatem musiała skazać go na œmierć, mimo że nadal go kocha. Ta rola jest jak popis w jeŸdzie figurowej na lodzie. Efektowny wstęp najeżony został trudnymi technicznie skokami (aria z koloraturowymi ozdobnikami). Potem następuje częœć wolna (liryczny duet miłosny), a dynamiczny finał jest jeszcze trudniejszy niż poczštek.
Edita Gruberova nie trzyma się jednak reguł, ustala własnš dramaturgię. W pierwszej scenie jej głos dopiero nabiera giętkoœci i swobody, a potem z każdš minutš interpretacja staje się coraz bardziej bogata w niuanse wokalne i emocjonalne, aż do przejmujšcego finału, w którym Elżbieta widzi szafot splamiony krwiš Roberta. Nie ma dziœ chyba na œwiecie œpiewaczki, która potrafi tak poruszyć widzów, stworzyć złożony psychologicznie portret swej bohaterki. Ci, którzy jej partnerowali w niedzielnym koncercie, majš głosy młodsze, œwieższe, o ładnej barwie, a nie wydobyli z muzyki Donizettiego nawet połowy tych niuansów co ona. Anna Lubańska (Sara) i koreański baryton Sangmin Lee (Notthingham) stworzyli bardzo dobre role, Zoran Todorovich (Roberto) był jeszcze lepszy, bo w jego œpiewie było więcej subtelnoœci. A jednak ten wieczór należał do Edity Gruberovej, absolutnej mistrzyni belcanta. Opera Narodowa dała zaœ  œwietny chór oraz przyzwoicie i dobrze, choć nie zawsze równo, grajšcš orkiestrę, którš z wyczuciem stylu prowadził Andrij Jurkiewicz.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL