Gdzieś na Saskiej Kępie

aktualizacja: 31.05.2011, 15:26
Maria  Kiesner
Maria Kiesner
Foto: Galeria Milano

Galeria Milano zaprasza na wystawę Marii Kiesner "Gdzieś/Somewhere". Wernisaż odbędzie się jutro o godz. 19.00

Maria Kiesner znana jest z malarstwa architektury, szczególnie tej modernistycznej i socmodernistycznej. Interesujące ją budowle stają się głównymi bohaterami obrazów artystki oczyszczonych ze zbędnego sztafażu, obrazów pustych, ale jednocześnie monumentalnych. Na wystawie w Galerii Milano artystka zaprezentuje prace, które są kontunuacją jej artystycznych poszukiwań jednocześnie ukazując nowe wątki w obrazach autorki. Zobacz galerię zdjęć
Tytuł wystawy "Gdzieś/Somewhere" to antynomia odnosząca się do nazwy poprzedniej prezentacji prac Kiesner w Milano w 2009 r. pt. "Nigdzie". Na wystawie tej artystka pokazała m.in. obrazy ukazujące makiety projektów architektonicznych Katarzyny Kobro. Tym razem jednak malarka skupia się na konkretnych miejscach, chociaż swoim zwyczajem nie podpisuje przedstawianych budowli. Pozostawiając charakterystyczną dla twórczości autorki niedookreśloność miejsc, wystawa odsyła jednak do konkretnych malowanych przez nią obiektów, choć nieco przekornie - "gdzieś" nie odnosi się przecież do określonej przestrzeni.
Kiesner, z uwagą pochyla się nad architekturą, która w powszechnym ujęciu na nią nie zasługuje. Maluje budowle modernistyczne i socmodernistyczne, które na ogół funkcjonują w społecznej świadomości jako architektura brzydka, psująca miejski krajobraz. Tak było w przypadku słynnego "Brutala z Katowic" (dworca PKP), czy też warszawskiego kina W-Z, przykładów znakomitej architektury modernistycznej, które niedawno zniknęły z panoramy obu miast i w zasadzie, poza wąskim gronem fachowców, nikt się o te budynki nie upominał.
Problematykę znikania interesującej warszawskiej architektury pokazuje też internetowa mapa projektu "Tu było, tu stało" realizowanego przy Stowarzyszeniu MASŁAW, na której znalazło się wiele cennych budynków wyburzonych w Warszawie po 1989 r., będących także w obszarze zainteresowań Kiesner (prace przedstawiające Supersam, Stadion X-lecia, czy zakłady Cora). Nowymi motywami w malarstwie artystki pojawiającymi się w na wystawie są socjalistyczne blokowiska (Osiedle za Żelazną Bramą w Warszawie, katowickie osiedla), będące znieksztaconymi realizacjami utopijnych modernistycznych wizji Le Corbusierowskiego „domu jako maszyny do mieszkania"
Obrazy Kiesner to zapis jej architektonicznych fascynacji, które rozszerzają się o nowe zagadnienia i obiekty. Nieustannie przewija się przez nie motyw znikania achitektury modernizmu z przestrzeni miejskiej ewokujący zagadnienie niedoceniania tych obiektów oraz zaniedbań temu towarzyszących. Choć budowle w obrazach Kiesner zawsze pozostają w sferze bezczasowości i niedookreśloności.
Kurator: Patrycja Jastrzębska
Organizator: Galeria Milano, Rondo Waszyngtona 2a, Warszawa
www.milano.arts.pl
www.maslaw.org.pl
Współpraca: Stowarzyszenie MASŁAW
Wystawa czynna do 14 czerwca od pn. do pt. w godzinach: 11-19, w sobotę: 11-15
 
SASKA EXPO w Milano - już 4 czerwca
"Tu było, tu stało", czyli o znikającej warszawskiej architekturze. Spotkanie i dyskusja
Prezentacje:
g. 16 Patrycja Jastrzębska - "Wokół projektu Tu było, tu stało i wystawy Marii Kiesner Gdzieś/Somewhere
g. 16.30 dr Paweł Brudek – Wyburzenia i dewastacja zabytków fortyfykacyjnych w Warszawie po 1989 r.
g. 17.00 Artur Zalewski - "Kto może być uczestnikiem postępowania dotyczącego budynków objętych ochroną konserwatorską"?
g. 17. 20 Karolina Tabak - "Luksusowa architektura mieszkaniowa lat 30. na Saskiej Kępie na tle architektury Warszawy"
g. 18.00 Paweł Giergoń - "Problem z modernizmem w architekturze Warszawy w kontekście wyburzeń w latach 1989-2011"
Dyskusja
organizator: Stowarzyszenie MASŁAW, Galeria MILANO (partner)
KOMENTARZ DNIA
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE