Styl życia

Trzeba wierzyć, że się uda

materiały prasowe
To, co nieprzyjemne, rzadko ma szansę stać się naszym nawykiem - mówi Anna Januszewicz, psycholog
Jak się zabrać do odchudzania i wytrwać?
Myślę, że podstawową kwestią jest znalezienie odpowiednich dla siebie metod, które pozwolą schudnąć. By mieć szczupłą sylwetkę, wystarczy jeść mniej, niż jesteśmy w stanie spalić. To podstawowa zasada skutecznego odchudzania. Jeśli jednak nie zastanowimy się nad tym, w jaki sposób wcielić ją w życie, by nie było to dla nas zbyt bolesne, i wprowadzimy taką dietę i aktywność fizyczną, których szczerze nie znosimy, to szanse na to, że wytrwamy, są minimalne. To, co nieprzyjemne, rzadko ma szansę stać się naszym nawykiem, a w skutecznym i trwałym odchudzaniu właśnie o wyrobienie zdrowych nawyków chodzi. Dlaczego jednym udaje się wytrwać na diecie, przestrzegać regularnych treningów, a inni łatwo się zniechęcają? Czy to kwestia silnej woli, motywacji?
To w dużej mierze kwestia odpowiedniego dobrania diety i aktywności fizycznej. Prawdopodobnie jest tak, że osoby, które zaczynają odnosić sukcesy w walce z kilogramami, polubiły zdrowy styl życia. Liczy się też motywacja. Warto dokładnie przemyśleć, dlaczego chcemy chudnąć, jakie korzyści z tego dla nas wynikną. Jeśli zabieramy się za kurację tylko dlatego, że nalegają na to rodzina, lekarz, a sami nie widzimy powodów, by się odchudzać, to pewnie ulegniemy pierwszej lepszej pokusie. Trzeba pamiętać, że aby zdobyć się na jakikolwiek wysiłek, trzeba wiedzieć, po co się go podejmuje. Ważna jest tutaj również wiara w sukces. Jeśli jesteśmy przekonani, że wybrana dieta będzie skuteczna, to mamy motywację do jej przestrzegania. Ponadto jeśli sami siebie postrzegamy jako osobę, która jest w stanie wytrwać w swoich postanowieniach, to mamy dużo większe szanse na sukces niż osoby, które już na wstępie zakładają, że im się nie uda. Każda osoba, która kiedykolwiek była na diecie, wie, jak często pojawiają się chwile zwątpienia. Jak sobie z nimi radzić? To zależy od tego, z czego to zwątpienie wynika. Jeśli wątpimy w to, że wytrwamy, to dobrze jest przypomnieć sobie inne przedsięwzięcia wymagające wytrwałości, w których daliśmy radę. Kiedy jest nam trudno, bo mamy dużą ochotę na zjedzenie czegoś niedozwolonego, to trzeba się zastanowić, czy mogę swój kaloryczny smakołyk zastąpić czymś o podobnym smaku i jednocześnie zdrowym. Jest wiele metod zaradzenia sytuacjom trudnym podczas odchudzania, czasem dobrze skorzystać z porady specjalisty, jeśli czujemy, że nie dajemy rady. W czym może nam pomóc psycholog? Oczywiście to zależy od tego, z jakim problemem zwraca się do niego dana osoba. Dla jednych kłopotem jest znalezienie w sobie odpowiedniej motywacji, inni nie potrafią radzić sobie ze stresem bez objadania się, a jeszcze inni potrzebują większej wiary we własne siły. Psycholog powinien pomóc rozpoznać, co jest przyczyną dotychczasowych niepowodzeń w odchudzaniu, i podpowiedzieć, jak im zaradzić. Jakie błędy popełniamy najczęściej, gdy zaczynamy się odchudzać? Głównym błędem jest myślenie w kategorii „wszystko albo nic". Wiele osób, zaczynając kurację, stara się w 100 procentach zrealizować jej założenia i kontynuuje to zazwyczaj do momentu pierwszego drobnego odstępstwa od diety. Kiedy zaś do tego odstępstwa dojdzie, niektórzy traktują to jako porażkę i przestają dalej walczyć. Trzeba wiedzieć, że nic się nie stanie, jeśli raz na jakiś czas pozwolimy sobie na jakieś odstępstwo od diety. Zamiast rezygnować, trzeba kontynuować działania i na przyszłość unikać podobnych chwil słabości wywołujących wyrzuty sumienia. Zgubny bywa też brak cierpliwości. Jeśli założymy, że jedyna odpowiednia dla nas kuracja odchudzająca to taka, która trwa krótko i natychmiast przyniesie oczekiwane rezultaty, to szybko się zorientujmy, że nie tędy droga do sukcesu. Krótkotrwałe, radykalne kuracje odchudzające dla większości ludzi są zbyt nieprzyjemne, żeby w nich wytrwać. Ci zaś, którym udaje się wytrzymać ostry reżim i chudną, najczęściej po zakończeniu kuracji wracają do starego sposobu odżywiania, gdyż są tym reżimem po prostu zmęczeni. —rozmawiała Agnieszka Usiarczyk   Anna Januszewicz, psycholog, Katedra Psychologii Klinicznej Zdrowia i Rehabilitacji we wrocławskim wydziale Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL