Globalne sieci hotelarskie rozwijają biznes w Polsce

aktualizacja: 18.04.2011, 14:04
Foto: Bloomberg

Światowi potentaci branży chcą rozwijać w Polsce segment hoteli ekonomicznych. Przybędzie też hoteli luksusowych

Do Polski wchodzi Wydham Hotel Group, największa sieć hotelarska na świecie, zrzeszająca kilkanaście marek hotelowych. Działa w 65 krajach, gdzie ma przeszło 7,2 tys. hoteli, oferujących łącznie blisko 600 tys. pokoi.
W ramach umowy podpisanej z Colliers International, do 2016 roku Wydham uruchomi w Polsce co najmniej 10 moteli pod ekonomiczną marką Super 8. Każdy z tych 2-gwiazdkowych obiektów będzie miał średnio 80 pokoi, największe aż 200 pokoi. To jednak dopiero początek: w planach sieci jest otwarcie 200 moteli w ciągu najbliższych 10 lat.
- Naszym zadaniem jest znalezienie odpowiednich lokalizacji oraz zarekomendowanie właściwych partnerów do projektu. Planujemy, że w regionie znajdą się po dwa hotele Super 8: na obrzeżach dużego miasta oraz przy stacjach benzynowych przy głównych trasach - mówi partner w dziale inwestycji hotelowo-rekreacyjnych Colliers International Alex Kloszewski.
Rozpatrywane są lokalizacje w całej Polsce. Na początek brane są po uwagę przede wszystkim dwa miasta: Warszawa oraz Wrocław. Obecnie trwają rozmowy z trzema spółkami, które staną się inwestorami strategicznymi tego przedsięwzięcia. Wśród partnerów znajdują się dwie nieobecne dotychczas na polskim rynku firmy: jedna z Belgii, druga z Izraela. Trzecim partnerem ma być polska firma wywodząca się z sektora budowlanego. Ostateczne porozumienia mają być podpisane w czerwcu br. Inwestorzy chcą mieć wyłączność na sieć w Polsce.
Wydham to kolejna ekonomiczna sieć hoteli, która chce rozwinąć się w Polsce. W końcu marca otworzył w Warszawie swój pierwszy hotel inny globalny potentat - Best Western. Ulokowany niedaleko Stadionu Narodowego Best Western Hotel Felix powiększył bazę hotelową stolicy o 227 miejsc. - To jeden z najważniejszych etapów naszego rozwoju w regionie państw bałtyckich – mówi Saija Kekkonen, dyrektor zarządzający Best Western na Finlandię, kraje bałtyckie i Polskę.
Według Instytutu Hotelarstwa, w Polsce najwięcej jest hoteli właśnie w standardzie 2 i 3 gwiazdek - pod względem liczby stanowią one łącznie 77 proc. rynku.  Hoteli najniższej kategorii jest mniej - 11,8 proc. Taka struktura nie odbiega od tej w innych krajach europejskich, np. we Włoszech. - Problem w tym, że właśnie w tych segmentach rynku najwięcej jest hoteli, które ze względu na lokalizację, standard wyposażenia, wielkość, czy liczbę pracowników nie są dostosowane do wymagań współczesnego rynku - uważa szef branżowego miesięcznika "Hotelarstwo" Andrzej Szafrański.  Jego zdaniem, takie obiekty będą coraz szybciej wypierane z rynku przez duże sieci. Nowe hotele będą lepiej zlokalizowane, tańsze w budowie i bardziej oszczędne w eksploatacji. Przykładowo należące do Wydhama motele Super 8 budowane są z gotowych modułów i powstają w pół roku.
Szacuje się, że wartość tegorocznych inwestycji w branży hotelarskiej sięgnie 1,5 mld zł. Na rozwój stawiają także droższe sieci. - Planujemy budowę Hiltona we Wrocławiu, DoubleTree by Hilton w Łodzi oraz jeszcze kilku Hilton Garden Inn w innych miastach – mówi dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkową i Wschodnią Magdalena Sekutowska.
Nowe hotele będzie stawiać także Starwood Hotels & Resorts, do którego należą takie marki, jak Sheraton, Westin czy Bristol. – Polska ma duży potencjał, zwłaszcza w sektorze hoteli czterogwiazdkowych. Wspólnie z inwestorami planujemy wprowadzenie na rynek nowych marek w tym standardzie – Four Points by Sheraton i Aloft – mówi rzecznik sieci Starwood Hotels & Resorts Agnieszka Róg-Skrzyniarz.
 

POLECAMY

KOMENTARZE