Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra
Tutaj jesteś: rp.pl » Wiadomości » Kraj » Edukacja » Szkoły podstawowe

Szkoły podstawowe

Wielki test dla trzeciej klasy

Renata Czeladko 10-09-2010, ostatnia aktualizacja 10-09-2010 01:07
Uczniowie klas trzecich napiszą test w maju. Na zdjęciu Szkoła Podstawowa nr 12 we Wrocławiu w 2008 r.
Uczniowie klas trzecich napiszą test w maju. Na zdjęciu Szkoła Podstawowa nr 12 we Wrocławiu w 2008 r.
źródło: Fotorzepa
autor:

CKE zachęca podstawówki do sprawdzenia wiedzy dziesięciolatków

Czy trzecioklasista myśli według schematu czy przeciwnie – ma własną strategię rozwiązania matematycznego zadania? Czy potrafi wydobyć przesłanie tekstu, a może tylko umie znaleźć informacje, o które się go prosi? Na ile na to, co wie i potrafi, wpłynęła szkoła, a ile zależy od tego, co wyniósł z domu?

Na takie pytania ma odpowiedzieć ogólnopolski test umiejętności językowych i matematycznych trzecioklasistów. Na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) przygotowuje go zespół naukowców. Test współfinansuje UE.

17 maja trzecioklasiści zmierzą się z zestawem zadań badających m.in. czytanie, pisanie, zasób słownictwa, znajomość elementów wiedzy o języku polskim. Będą też zadania rachunkowe, które można rozwiązać według wzorca i własnej strategii, zadania problemowe, w których trzeba znaleźć prawidłowości i cechy wspólne, np. w układzie kształtów.

– Nie wprowadzamy obowiązkowego egzaminu w trzeciej klasie szkoły podstawowej – zastrzega prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE. Choć udział w teście jest dobrowolny, zachęca do niego wszystkie szkoły. Dlaczego? – Po trzech latach zestawimy wyniki dzisiejszych trzecioklasistów z ich wynikami ze sprawdzianu i powiemy szkole, jaki był przyrost wiadomości i umiejętności przez trzy lata – wyjaśnia prof. Konarzewski.

Profesor UW Małgorzata Żytko z zespołu przygotowującego badanie CKE: – To ma być informacja dla nauczyciela, jaki poziom dzieci już osiągnęły i jak dostosować pracę do ich umiejętności w klasie czwartej, by na koniec podstawówki osiągnąć zamierzony cel.

Nauczyciele przyznają, że takie badanie się przyda. – Wyniki sprawdzianu na koniec szkoły mówią, jak dzieci wypadły na egzaminie, ale ważniejsze jest dowiedzenie się, jakie postępy zrobiły – podkreśla Jacek Kulesza, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 we Wrocławiu. Jego szkoła weźmie udział w badaniu.

Szef CKE dodaje, że wiele podstawówek i tak już robi własne testy dziesięciolatkom. – Niektóre zestawy zadań są marnej jakości i często trzeba za nie płacić. Zdarza się też, że wydawnictwo oferuje testy za darmo, a potem oczekuje, że szkoła kupi jego podręczniki. Żeby zaprzestać takich praktyk, proponujemy testy powiązane z ogólnopolskim badaniem – mówi.

Naukowcy będą też chcieli się dowiedzieć, jak szkoła i dom rodzinny wpływają na efekty kształcenia. W szkołach przeprowadzą ankiety z nauczycielami (np., by zapytać o metody pracy) i rodzicami (zapytają np., czy w domu jest biblioteka).

Podobne badania umiejętności trzecioklasistów w wybranych placówkach odbyły się w poprzednich latach. Co pokazały? – W przypadku umiejętności matematycznych cechą dominującą było schematyczne myślenie. A w przypadku umiejętności językowych badania ujawniły, że szkoła bardziej przekazuje wiedzę o języku, niż uczy się nim posługiwać – wylicza prof. Żytko.

Dotychczasowe badania ujawniły też, że większe znaczenie dla efektów edukacji ma klimat w domu niż starania szkoły.

Gdzie szkoły mogą zgłosić udział w teście trzecioklasista.cke-efs.pl

Przeczytaj więcej o:  biblioteka , Centralna Komisja Egzaminacyjna , cke , czytanie , dom , edukacja , egzamin , język polski , klasa , Krzysztof Konarzewski , matematyka , pisanie , podręcznik , podstawówka , słownictwo , sprawdzian , Szkoła , szkoła podstawowa , test , uczeń , umiejętność , UW , Wrocław , wyniki , zadania rachunkowe , zadanie , zasób słownictwa

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

KOMENTARZ DNIA

Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

Spór o sprawdzian szóstoklasisty

3,5 tys. pedagogów podpisało się pod petycją w sprawie przesunięcia terminu egzaminu szóstoklasisty. >>
common