Biznes: co trzecia godzina na pisaniu sprawozdań

Roczne obciążenia administracyjne firm to 6,1 proc. PKB, czyli około 77,6 mld zł – wynika z raportu resortu gospodarki

Publikacja: 16.07.2010 04:01

Przeciętny przedsiębiorca jedną trzecią swojego czasu pracy spędza na załatwianiu spraw administracyjnych. Przeciętną firmę wypełnienie obowiązków administracyjnych kosztuje rocznie 22 645 zł, z czego 10 881 zł stanowi koszt obciążeń administracyjnych, które narzuciły przepisy, a nie są potrzebne do prowadzenia firmy.

Tak wynika z badania, które dla Ministerstwa Gospodarki przygotowała właśnie firma Deloitte. Dzisiaj resort opublikuje raport w tej sprawie. To efekt kilkumiesięcznej analizy prawie 500 ustaw, rozporządzeń i zarządzeń oraz ponad 6000 obowiązków informacyjnych, do jakich przepisy zmuszają firmy. Deloitte oszacowało, że roczne koszty administracyjne ponoszone przez firmy w Polsce to 77,6 mld zł, czyli 6,1 proc. naszego PKB.

Co prawda analitycy zwracają uwagę, że połowa kosztów wynika z faktu prowadzenia firmy, konieczności zarządzania nią, czy współpracy z innymi przedsiębiorstwami, jednak obciążenia administracyjne stworzone wyłącznie dla biurokracji kosztują 37,3 mld zł, co stanowi ok. 2,9 proc. PKB.

Najkosztowniejsze obowiązki dotyczą świadczenia usług telefonicznych i prowadzenia infolinii. Wypełnienie ich kosztuje branżę ponad 80 mln zł rocznie, a dla jednej firmy to koszt 59 tys. zł.

[wyimek]6 tysięcy obowiązków informacyjnych nakładają przepisy na firmy[/wyimek]

– Raport zostanie przedstawiony rządowi. Powołany będzie specjalny zespół, który jeszcze w tym roku opracuje projekty ustaw znoszące lub łagodzące najbardziej uciążliwe obowiązki – powiedziała Otylia Trzaskalska-Stroińska, dyrektor w resorcie gospodarki.

A Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główny ekonomista Lewiatana, zauważa: – Zastanawiamy się, jak ograniczyć deficyt budżetowy i dług publiczny. A tu widać, jak administracja spowalnia wzrost gospodarczy i wytwarza ogromne koszty sprawozdawcze, większe niż sumy przeznaczane na publiczną służbę zdrowia.

Przeciętny przedsiębiorca jedną trzecią swojego czasu pracy spędza na załatwianiu spraw administracyjnych. Przeciętną firmę wypełnienie obowiązków administracyjnych kosztuje rocznie 22 645 zł, z czego 10 881 zł stanowi koszt obciążeń administracyjnych, które narzuciły przepisy, a nie są potrzebne do prowadzenia firmy.

Tak wynika z badania, które dla Ministerstwa Gospodarki przygotowała właśnie firma Deloitte. Dzisiaj resort opublikuje raport w tej sprawie. To efekt kilkumiesięcznej analizy prawie 500 ustaw, rozporządzeń i zarządzeń oraz ponad 6000 obowiązków informacyjnych, do jakich przepisy zmuszają firmy. Deloitte oszacowało, że roczne koszty administracyjne ponoszone przez firmy w Polsce to 77,6 mld zł, czyli 6,1 proc. naszego PKB.

Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie