Biznes

Kryzys? Jaki Kryzys?...

Nowo otwarty sklep firmy LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton w Londynie
Bloomberg
Podczas gdy europejskie gospodarki informują o cięciach wydatków, producenci dóbr luksusowych zacierają ręce w obliczu rosnących zysków
Ekskluzywny francuski producent damskich torebek Louis Vuitton osiąga ogromne profity dzięki europejskiemu kryzysowi ekonomicznemu. [srodtytul]Słabe euro, wyższe zyski[/srodtytul] W czasie gdy politycy w Brukseli rwą włosy z głów, sprzedawcy dóbr luksusowych cieszą się na spadek wartości unijnej waluty. Od listopada, euro straciło jedną piątą wartości w stosunku do dolara. Spadek wartości europejskiej waluty zwiększa zyski firm, które eksportują do Stanów Zjednoczonych i na Daleki Wschód. Zaś producenci dóbr luksusowych, którzy produkują w krajach strefy euro, odnotowują spadek kosztów i wzrost dochodów.
Główny zarządzający Louis Vuitton, Yves Carcelle, uważa, że przez ostatnie cztery lata euro było przeszacowane w stosunku do innych walut. – Ponieważ produkujemy we Francji i we Włoszech a sprzedajemy na całym świecie, teraz cieszymy się z koniunktury - dodaje. Wielka Brytania nie należy do strefy euro, ale wartość funta także mocno spadła w ostatnich miesiącach, dając mocny impuls sile nabywczej londyńskim turystom. Firma Burberry w ubiegłym roku wypracowała swoim klientom 215 milionów funtów, wzrost o 23 proc., zysku przed opodatkowaniem. Licząca sobie 154 lata grupa podwoi swoje wydatki kapitałowe do 130 milionów funtów. Firma planuje wzmocnić ekspansję, koncentrując się na rynkach wschodzących. Lepszymi wynikami sprzedaży pochwalił się również szwajcarski koncern Richemont, właściciel marki Cartier. Grupa odnotowała w kwietniu 24 proc. wzrost sprzedaży. [srodtytul]Nadzieja w Chinach[/srodtytul] Jednym z powodów, dla którego kryzys omija branżę dóbr luksusowych, jest rosnące zapotrzebowanie w Chinach na ten typ produktów. Chiny są obecnie najszybciej rosnącym i drugim po Japonii największym rynkiem dóbr luksusowych. W ubiegłym roku chińscy konsumenci wydali na towary luksusowe 9,4 mld dolarów. Największą popularnością cieszyły się zagraniczne artykuły, głównie samochody, ubrania, kosmetyki i zegarki.
Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL