Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Nowe technologie

Świat ulepszony cyfrowo

Najczęstszym zastosowaniem rozszerzonej rzeczywistoœci sš wirtualne przewodniki po miastach
layar.com
Nowa technologia pozwala łšczyć œwiat rzeczywisty z tym stworzonym przez komputer
PaŸdziernik 2009 r., Nowy Jork. Idziesz Church Street w stronę Ground Zero – miejsca tragicznych wydarzeń sprzed oœmiu lat. Wychodzisz z wšskiej Cortland Street i nagle, zamiast maszyn budowlanych i dŸwigów, widzisz… wieże World Trade Center. Trójwymiarowe, wpisane w manhattański krajobraz. By znów zobaczyć wieżowce, nie trzeba się przenosić w przeszłoœć – wystarczy skorzystać z aplikacji wykorzystujšcej technologię rozszerzonej rzeczywistoœci. Ich działanie mogš już testować użytkownicy telefonów z systemem operacyjnym Android oraz iPhone'ów. Rozszerzona rzeczywistoœć (Augmented Reality, w skrócie AR) to coœ pomiędzy rzeczywistoœciš naszš a wirtualnš, dodatkowa, wygenerowana komputerowo warstwa informacji „nakładana" na to, co realne. By lepiej zrozumieć, czym jest AR, warto przypomnieć sobie filmowego „Terminatora" i to, w jaki sposób cyborg widział œwiat – z różnymi znacznikami, wskaŸnikami i danymi dotyczšcymi obiektów w polu widzenia. Na podobnej zasadzie działajš programy AR – tyle że tu dodatkowa warstwa informacji pojawia się na ekranie telefonu lub komputera.
[srodtytul]Kieszonkowy przewodnik[/srodtytul] Jednym z pierwszych dostępnych komercyjnie takich programów był Wikitude, przeznaczony poczštkowo na telefony z systemem operacyjnym Android, a od niedawna dostępny także na platformę iPhone. Wikitude chyba najlepiej nazwać wirtualnym przewodnikiem turystycznym, który sam rozpozna, gdzie znajduje się podróżnik. Gdy nakierujemy kamerę telefonu na budynek lub pomnik, na ekranie wyœwietlajš nam się informacje o nich. – W ten sposób można pokazać każdš przydatnš użytkownikowi informację, nie ma żadnych ograniczeń – mówi Christina Rittchen z Mobilizy. Przy wykorzystaniu narzędzi udostępnionych przez firmę powstała np. aplikacja dla kinomaniaków wyœwietlajšca informacje o filmach kręconych lub takich, których akcja rozgrywa się w danym miejscu. Firma rozwija także wersję Wikitude do używania podczas jazdy samochodem, a także wprowadza trójwymiarowe modele do programu – takie jak wirtualne wieże World Trade Center. Na podobnej zasadzie co Wikitude działa holenderska aplikacja Layar, od niedawna dostępna także na platformie iPhone (wczeœniej mogli z niej korzystać tylko właœciciele telefonów z systemem operacyjnym Android). Używajšc Layaru, można nanosić na krajobraz jednš lub kilka warstw z informacjami na dany temat. Layar korzysta z danych pozyskiwanych z kilkudziesięciu różnych Ÿródeł, m.in. serwisu fotograficznego Panoramio, Wikipedii, baz agencji nieruchomoœci, serwisów z rankingami restauracji i hoteli, internetowej bazy informacji o architekturze, rozkładach jazdy itd. – W listopadzie Layar wzbogaci się o możliwoœć dodawania trójwymiarowych obiektów na tle widzianego miejsca – mówi „Rz" Jaqueline Heijn z firmy Layar. – Można będzie np. obserwować start rakiety kosmicznej z własnego ogródka, grać w Pac-Mana na ulicy lub „zostawić" pod domem ukochanej trójwymiarowe serduszka. Layar i Wikitude to niejedyne aplikacje na komórki wykorzystujšce technologię AR – inne to np. Robotvision, wyœwietlajšca na ekranie zdjęcia z danego miejsca zamieszczone na Flickr lub wpisy z Twittera wysłane przez znajdujšce się w pobliżu osoby, czy Urbanspoon (wyszukiwarka restauracji). [srodtytul]Wystarczy patrzeć[/srodtytul] Zdaniem twórców tego rodzaju rozwišzań to dopiero namiastka tego, co w przyszłoœci mogš oferować podobne programy. Według Maartena Lens-FitzGeralda z firmy Layar przełomem dla AR będzie pojawienie się okularów, na szkłach których wyœwietlane będzie to, co dzisiaj musimy oglšdać na ekranie komórek. Jego kolega z firmy Raimo Van der Klein dodaje, że AR to nie tylko informacje wizualne wyœwietlane na ekranie czy okularach. – Spodziewam się, że w przyszłoœci AR będzie także dotyczyć innych zmysłów – wyobraŸmy sobie np. informacje dŸwiękowe podszeptywane przez słuchawki wprost do ucha lub buty, które by delikatnie wibrowały w momencie, gdy znajdziemy się tam, gdzie przechodzili nasi znajomi. Czy aplikacje AR stanš się hitem? Tu – jak w przypadku każdego innego programu – wszystko zależy od sprawnoœci działania oraz dostępnoœci. – Aplikacje wykorzystujšce AR sš niezwykle proste w użytkowaniu – wystarczy po prostu skierować telefon na interesujšcy nas obiekt i patrzeć na ekran komórki – zauważa Christina Rittchen – to już nie jest temat zarezerwowany wyłšcznie dla fanów nowych technologii. [ramka][b]WWW[/b] Więcej informacji o AR w telefonie: [ul][li][link=http://layar.com]layar.com[/link][/li][li][link=http://www.wikitude.org]www.wikitude.org[/link][/li][/ramka][/ul] [ramka][b]Rozszerzona rzeczywistoœć w reklamie i zabawkach[/b] Technologia rozszerzonej rzeczywistoœci ma praktycznie nieograniczone zastosowania. Coraz częœciej wykorzystujš jš np. specjaliœci od reklamy. Ulotki umożliwiajšce dostęp do dodatkowych informacji o produkcie zastosowano podczas kampanii promujšcej nowy model Skody. Podsuwajšc pod kamerkę ulotkę reklamujšcš samochód, na ekranie można było zobaczyć własnš dłoń trzymajšcš kartkę, na której pojawiał się trójwymiarowy, poruszajšcy się model auta. Przesuwajšc palcem nad wydrukowanš na broszurze strzałkš, na ekranie pojawiały się kolejne informacje o samochodzie. W podobny sposób informacje prezentowały m.in. Volvo oraz Nissan. Po technologię AR sięgnšł także ostatnio potentat zabawkarski Mattel. Produkowane przez firmę zabawki nawišzujšce do najnowszego filmu Jamesa Camerona "Avatar" będš sprzedawane wraz z kartami, które po zbliżeniu do kamery internetowej sprawiš, że na monitorze zobaczymy własne biurko, a na nim trójwymiarowš postać z filmu. Dotykajšc punkty na karcie można sprawić, że wirtualny obcy lub robot zacznie się poruszać lub opowie fragment filmowej historii. [/ramka]
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL