Na swoich stronach spółka Gremi Business Communication Sp. z o.o. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

REKLAMA
|
  • Warszawa
  • Białystok
  • Bydgoszcz
  • Gdańsk
  • Kalisz
  • Katowice
  • Kielce
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Toruń
  • Wrocław
  • Zielona Góra

Festiwal w Łańcucie

Legenda podziemia i Łańcuta

Józef Matusz 19-05-2009, ostatnia aktualizacja 19-05-2009 06:34
Karol Wit Wojtowicz, dyrektor Muzeum Zamku  w Łańcucie
Karol Wit Wojtowicz, dyrektor Muzeum Zamku w Łańcucie
źródło: Fotorzepa
autor: Krzysztof Łokaj

Wit Karol Wojtowicz od 1990 roku kieruje Muzeum-Zamkiem w Łańcucie. Jest absolwentem historii sztuki KUL.

Był lub nadal jest członkiem wielu prestiżowych instytucji muzealnych, m.in. International Council of Museums, Rady ds. Muzeów przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego, członkiem Rady Muzeum w Wilanowie, Kozłówce, Lublinie, Pszczynie, Rzeszowie i Przemyślu.

W 1996 roku wyróżniony został Złotą Odznaką za Opiekę nad Zabytkami, w 2001 roku uhonorowany odznaką Zasłużony Działacz Kultury za wkład i zaangażowanie w rozwój niezależnych wydawnictw, a w 2008 odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce.

Już w latach siedemdziesiątych związał się ze środowiskiem opozycji demokratycznej na KUL, z którego wykształciło się pismo „Spotkania” i wydawnictwo Biblioteka Spotkań. Była to jedna z pierwszych grup polskiej opozycji antykomunistycznej. Był członkiem Sceny Plastycznej Teatru Akademickiego KUL.

W 1976 roku przywiózł z Londynu niewielki powielacz spirytusowy, zakupiony przez Piotra Jeglińskiego, na którym po wypadkach w Radomiu i Ursusie drukowano pierwsze skargi represjonowanych robotników, informacje o aresztowaniach i przesłuchaniach, a następnie komunikaty i biuletyny informacyjne KSS KOR. Odpowiadał za stronę techniczną podziemnej poligrafii.

Autor nazwy „Nieocenzurowana Oficyna Wydawnicza” oraz okładki do Zapisu nr 1. W 1980 roku był współzałożycielem KZ „Solidarności” w Muzeum-Zamku w Łańcucie, a w latach 80. współpracował ze strukturami podziemnej „S”. Po 1990 roku przez kilkanaście lat był radnym miasta Łańcuta.

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Tu nas znajdziesz: DO GÓRY
Zamknij

Przeczytaj też: >>

common