Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Styl życia

Maszyna z płetwami świeci, drga i mówi

VII Mistrzostwa Polski w Grze na Flipperach, CDQ, Warszawa
Rzeczpospolita, ł.d. Łukasz Dziatkiewicz
Niewtajemniczonemu może się wydać bezmyœlnym odbijaniem kulki. Nic bardziej mylnego.
– Flippery lubię za prostotę ich działania, refleks połšczony z panowaniem nad metalowš kulkš i to podniecenie, gdy wynik jest coraz większy, a przeciwnicy czy widzowie podziwiajš grę – tłumaczy Mariusz Tkacz z Mysłowic, tegoroczny zwycięzca turnieju flipperowców. W ubiegły weekend fani spotkali się na VII Qulturalnych Mistrzostwach Polski w Grze na Flipperach (co roku odbywajš się w Centralnym Domu Qultury w Warszawie). Za każdym razem nagrodš dla zwycięzcy jest prawdziwy automat. W tym roku po raz pierwszy pojawił się zawodnik z zagranicy – 43-letni niemiecki as Albert Médaillon klasyfikowany na 26. miejscu œwiatowego rankingu. Spodziewano się, że to on zdobędzie nieoficjalny tytuł mistrza Polski i zabierze flippera Secret Service. Wraz z nim do ostatniego etapu weszło dwóch graczy z Warszawy i debiutujšcy na mistrzostwach 31-letni Tkacz.
Jest technologiem żywnoœci, Médaillon żyje z telefonów komórkowych. W CDQ spotykajš się i rywalizujš ze sobš ludzie w różnym wieku (najmłodsi mieli poniżej dziesięciu lat i przychodzili z grajšcymi rodzicami, najstarsi prawie 60), obu płci, różnych zawodów. Nie brakuje studentów, przedsiębiorców, naukowców, przedstawicieli mediów, dyrektorów, pracowników umysłowych, biurowych i fizycznych. Tak samo różnorodne sš œrodowiska flipperowców w większoœci krajów. Mariusz Tkacz po raz pierwszy zagrał na flipperach jako mały chłopiec. – Ale prawdziwš fascynację tš grš przeżyłem w wieku 15 lat, gdy salony gier rosły jak grzyby po deszczu. Miałem szczęœcie, na moim katowickim osiedlu Giszowiec otwarto jeden z największych salonów na Œlšsku z 15 maszynami. Przez prawie osiem lat spędzałem tam po kilka godzin dziennie – opowiada. Flippery trafiły do Polski w latach 70. Pierwsze przywozili marynarze i Œlšzacy. Używane automaty z Zachodu były oblegane w klubach, domach studenckich i knajpach, przynoszšc duży zysk. PóŸniej zakładano salony gier. Doœć szybko jednak flippery musiały konkurować z grami wideo. Potem wypierały je także komputery osobiste i domowe konsole do gier. Ale największš pułapkš okazało się wyposażenie flipperów w elektronikę, która co prawda umożliwiała ich rozbudowę i podniesienie atrakcyjnoœci, ale wymusiła też wzrost nakładów na projektowanie i produkcję. Wzrosła także ich awaryjnoœć. Obecnie na całym œwiecie coraz trudniej trafić na flippery w miejscach publicznych. Połowa produkcji amerykańskiego Sterna trafia do domów pasjonatów, którzy sš gotowi wyłożyć 5 tys. dolarów za sztukę. Używane sš tańsze, niemniej za działajšcy automat trzeba zapłacić w Polsce od 1,5 nawet do 5 – 7 tys. zł za najbardziej poszukiwane. Ich miłoœnicy majš zazwyczaj jeden, ale i u nas sš tacy, którzy mogš się pochwalić prawdziwš kolekcjš. Za granicš flipperomaniaków z odpowiednimi zasobami finansowymi jest znacznie więcej. Médaillon ma ich 30! Ujmuje to krótko: – Łšczę kolekcjonerstwo z grš na turniejach. – Półtora roku temu kupiłem własny flipper Tales from the Crypt, moje wspomnienie z przeszłoœci – mówi Tkacz i dodaje: – Przypomniały się stare czasy. W zeszłym roku zabrakło mi odwagi, by stanšć do walki z mistrzami tej dyscypliny. Ale trenowałem w domu. Byłem tak samo dobry jak kiedyœ i w tym roku postanowiłem spróbować sił w turnieju. [ramka]Flipper Nazywany też pinball, jest urzšdzeniem elektromechanicznym; jego podstawowy element to skrzynia z polem gry (nakrytym szybš, nachylonym pod niewielkim kštem). Na nim umieszczony jest system ramp, tuneli, otworów i tarcz, w które trzeba trafiać kulš, za co otrzymuje się punkty. Każdy element ma swojš funkcję, którš pozwalajš zrozumieć znajdujšce się na planszy znaki, napisy i wygłaszane przez automat instrukcje. Do uderzania w kulki służš płetwy (płetwa, łapa – po ang. flipper), z których dwie najważniejsze umieszczone sš w dole pola gry. Utrzymanie kuli w grze jest zasadniczym celem zabawy. Drugi element flippera to jego częœć pionowa. Tu znajduje się licznik punktów. Całoœć œwieci, błyska, drga i wydaje dŸwięki. [i]ł.d.[/i][/ramka]
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL