Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

Airbus może zwiększyć produkcję największego samolotu z rodziny A320

Bloomberg
Airbus może zwiększyć produkcję największego samolotu z rodziny A320, który sprzedaje się lepiej od B737 Boeinga - ogłosił w Stanach szef działu sprzedaży John Leahy.

A321neo na 185 miejsc zyskał więcej zamówień od B737 MAX 9 przewidzianego dla 178 podróżnych, co zwiększa presję na koncern z USA, który zastanawia się nad uruchomieniem produkcji maszyny konkurujšcej z A321.

Na starszy A321 i nowszy A321neo przypada 34 proc. zamówień  na samoloty wšskokadłubowe Airbusa, ale europejska firma zakłada, że ten udział wzroœnie do 50 proc., bo linie lotnicze i firmy leasingowe wprowadzajš nowe modele wraz ze wzrostem popytu na przewozy. Leahy dodał, że ta proporcja może zwiększyć się jeszcze bardziej. - Jeœli spojrzeć na to, co jest produkowane teraz, to udział A321 dochodzi do 50 proc. Ja już wczeœniej stwierdziłem, że musimy doœć do  osišgnięcia 60 procent - powiedział z okazji konferencji  w Phoenix o finansowaniu przemysłu lotniczego.

Producenci samolotów osišgajš zwykle lepsze marże od większych wersji  w danej kategorii. Firmy leasingowe, na które przypada połowa dostaw, często zamawiajš mniejsze modele, aby zachować sobie możliwoœć  zmiany na większe przed dostawš.

Wiceprezes ds.marketingu w  Boeingu, Randy Tinseth stwierdził na tej samej konferencji, że główny popyt nas samoloty wšskokadłubowe dotyczy mniejszych B737 MAX 8 i A320.  Wypowiedzi szefów obu tych firm œwiadczš o pojedynku na strategię na rynku szacowanym na 2 bln dolarów w cišgu 20 lat. Obaj producenci bronili swych planów zwiększania rytmu produkcji maszyn œredniego zasięgu mimo wstrzšsów w  gospodarce œwiatowej, bo jest na nie duży popyt.

Airbus podał w Tiencinie podczas uroczystego rozpoczęcia prac  ziemnych pod  oœrodek prac wykończeniowych i dostaw szerokokadłubowych A330, że chiński rynek będzie potrzebować w cišgu 20 lat 5400 samolotów. Air China popisała z  Airbusem umowę kupna dla siebie i swej filii 12 A330 o wartoœci 2,93 mld dolarów. W paŸdzierniku podczas wizyty Angeli Merkel w Pekinie Chiny zamówiły 130 samolotów Airbusa, w tym 30 A330, o wartoœci 15,5 mld dolarów.

Europejczycy  rozmawiajš z kilkoma liniami, by sprawdzić, czy istnieje popyt na nowš, większš wersję A350;  o wynikach tych ustaleń poinformujš podczas salonu w Farnborough w lipcu - ogłosił w Phoenix J.Leahy.

Obecnie największa wersja A350-1000 zabiera 369 podróżnych. Boeing  pracuje nad B777-9 na 406 miejsc. Prace nad tym modelem i nad większym B787 przebiegajš planowo - poinformował R.Tinseth.

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL