Według PwC częstotliwość lotniczych podróży Polaków będzie szybko rosła

aktualizacja: 16.02.2016, 16:32
W roku 2015 linie lotnicze operujące z Polski zanotowały 13 proc. wzro...
W roku 2015 linie lotnicze operujące z Polski zanotowały 13 proc. wzrost przewozów — wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Foto: Bloomberg

Statystyczny Polak lata średnio 0,8 raza w roku. To niewiele — wynika z analizy PricewaterhouseCoopers.

REDAKCJA POLECA

Ale ta częstotliwość będzie szybko rosła — uważa Michał Mazur, lider zespołu PwC ds. transportu i logistyki w Europie Środkowej i Wschodniej.

To tylko o 0,1 pkt. procentowego więcej, niż wynik Rumunii, kraju, gdzie transport lotniczy jest najmniej rozwinięty. I gorszy, niż na Węgrzech, w Czechach, czy na Litwie.

W roku 2015 linie lotnicze operujące z Polski zanotowały 13 proc. wzrost przewozów — wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego na których oparli się eksperci PwC. Ich zdaniem ten rok także będzie także korzystny dla polskiego transportu lotniczego, a wzrost przewozów powinien wynieść przynajmniej 10 proc. To znaczy, że z polskich lotnisk skorzysta ponad 33 mln osób, po 30,6 w 2015.

—Taki szacunek jest optymistyczny, ale bardzo realny, biorąc pod uwagę ambitne plany zarówno niskokosztowych, jak i tradycyjnych przewoźników w Polsce. Przełoży się to na dalszy rozwój większości portów regionalnych oraz stabilny rozwój Lotniska Chopina, które w tym roku ma szansę obsłużyć ok 12 mln pasażerów — uważa Michał Szyk, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Jakie porty mają szansę na największy wzrost? Z pewnością Lublin, który po zeszłorocznym wzroście o 50 proc. do 270 tys. odprawionych pasażerów coraz częściej staje się naturalnym lotniskiem dla pasażerów z zachodniej Ukrainy. Temu lotnisku jeszcze niedawno nie rokowano szans na rozwój.

W analizie PwC nie został uwzględniony port w Radomiu, ponieważ w jego przypadku nie ma skali porównawczej, bo funkcjonuje dopiero od niespełna pół roku. Ale rokowania nie są najlepsze.

Ponad połowę ruchu lotniczego w Polsce obsługują dzisiaj linie niskokosztowe. Są to przede wszystkim Ryanair i Wizz Air, oraz easyJet, do których łącznie należy ponad 54 proc. całego ruchu lotniczego. Ich udział systematycznie rośnie: dla Ryanaira wynik 2014/2014 daje wzrost o 3 pkt. proc. do 30 procent, dla Wizz Aira wzrost ten wynosi 2 pkt. proc. (z 20 do 22 proc.). Ewidentnie obydwóm przewoźnikom pole oddał restrukturyzujący się LOT, którego udział zmalał z 25 proc. w 2014 do 21 proc. w 2015. To efekt restrukturyzacji, jaką musiała przejść polska linia po skorzystaniu z pomocy publicznej. LOT kasował połączenia w ramach kompensacji, ale i miał mniej pasażerów dowiezionych do centrum przesiadkowego w Warszawie po upadku Eurolotu na początku lutego 2015.

— LOT jest w stanie odrobić część tej straty po otwarciu nowych połączeń — uważa Michał Mazur.

Ale nie ma co liczyć, że nastąpi to natychmiast. Ekspert PwC nie ukrywa jednocześnie, że linii niezbędne jest dokapitalizowanie i prywatyzacja.

Czy wraz z rosnącą rentownością przewoźników możemy liczyć, że bilety lotnicze będą taniały, bo tanie są paliwa? Nie ma tutaj dobrych wiadomości dla potencjalnych pasażerów.

- Taryfy spadały w ciągu kilku poprzednich lat. Teraz przyszła kolej na wypłacenie dywidendy akcjonariuszom — uważa Maciej Mazur.

Komentarz dnia
Żródło: ekonomia.rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE