Pogodzić obowiązki matki z obowiązkami pracownika

aktualizacja: 27.05.2015, 05:58
Choć coraz więcej firm chwali się prorodzinną polityką, to Polkom nieł...
Choć coraz więcej firm chwali się prorodzinną polityką, to Polkom niełatwo jest godzić rolę matki z karierą.
Foto: 123RF

Choć coraz więcej firm chwali się prorodzinną polityką, to Polkom niełatwo jest godzić rolę matki z karierą.

Niemal każda z rosnącej grupy firm startujących w rankingach pracodawców chwali się jakimś prorodzinnym świadczeniem – elastycznym czasem pracy, możliwością pracy z domu albo na pół etatu czy też dodatkowym urlopem macierzyńskim. Na popularności zyskują firmowe upominki dla młodych rodziców (także ojców) albo specjalna „becikowa" premia. Przybywa też firm, które inwestują w firmowe przedszkola lub fundują opiekę pielęgniarską nad chorym dzieckiem.

Świadome swoich praw

O pozytywnych, prorodzinnych zmianach w firmach mówią też same zainteresowane. Agnieszka Kaczanowska, współzałożycielka działającego od czterech lat portalu mamopracuj.pl, który chce ułatwiać matkom wejście albo powrót na rynek pracy, wspomina, że przed siedmioma laty, gdy wracała z urlopu macierzyńskiego, rozwiązania typu elastyczny czas pracy czy telepraca były rzadkością. Dzisiaj są już coraz bardziej powszechne, a na portalu przybywa ofert pracy w firmach deklarujących prorodzinne nastawienie.

O rosnącej otwartości pracodawców na potrzeby rodziców – zarówno pracujących matek, jak i ojców – mówi Zofia Dzik, doświadczona menedżer (udało jej się połączyć karierę z obowiązkami matki trzech synów) oraz założycielka i prezes Fundacji Humanites – Sztuka wychowania. Według niej to także rezultat rosnącej świadomości swoich praw wśród kobiet oraz ich chęci do łączenia życia zawodowego z prywatnym.

Jak podkreśla Zofia Dzik, otwartość pracodawców na potrzeby rodziców pokazuje choćby rosnąca liczba firm, które biorą udział w corocznej akcji Humanites „Dwie godziny dla rodziny" organizowanej w Międzynarodowym Dniu Rodziny (15 maja). W tegorocznej, czwartej już akcji dwie dodatkowe godziny czasu dla bliskich dało swym pracownikom kilkaset firm i instytucji.

Przykład z góry

Szefowa Humanites przypomina też o sukcesie pierwszej edycji konkursu dla pracodawców „Dobry klimat dla rodziny" ogłoszonego w ubiegłym roku przez Kancelarię Prezydenta RP. W konkursie rozstrzygniętym na początku tego roku wystartowała setka firm. Wśród nich były zarówno duże spółki, znane od dawna z prorodzinnych rozwiązań, jak też małe przedsiębiorstwa, gdzie przyjazne nastawienie wobec rodziców to często zasługa właścicieli, którzy sami łączą obowiązki rodzinne z pracą.

Jak wynika z analizy uczestników konkursu, 96 proc. z nich stosuje elastyczny czas pracy, 94 proc. oferuje pomoc w adaptacji po powrocie z urlopu macierzyńskiego, 87 proc. świętuje z rodzinami pracowników Dzień Dziecka czy mikołajki, co czwarta dofinansowuje koszt żłobka czy przedszkola, a co piąta oferuje im własne miejsce opieki nad dziećmi.

Pawlos Mandzios, dyrektor operacyjny firmy People Care z grupy Work Service, która oferuje pracodawcom specjalne pracownicze pakiety opiekuńcze i medyczne (np. opiekę pielęgniarki nad chorym dzieckiem), ocenia, że z jej usług korzysta już w Polsce kilkanaście przedsiębiorstw. – Takie rozwiązania eliminują realne problemy i w znacznym stopniu ułatwiają łączenie pracy z opieką nad dziećmi – podkreśla Ewa Misiak, prezes People Care.

Zofia Dzik ocenia, że w polskich firmach coraz więcej jest elastycznych rozwiązań, o których kiedyś nawet niechętnie się mówiło – było to traktowane jako przejaw braku motywacji do pracy...

Matka potrafi

Jednak według sondażu, który w maju br. na zlecenie Work Service przeprowadził Instytut Millward Brown, matki na rynku pracy nadal nie mają łatwej sytuacji i często muszą walczyć z negatywnymi stereotypami. Ponad dwie trzecie z 538 uczestników badania stwierdziło, że kobiety wracające z urlopu macierzyńskiego (które od 2013 może trwać nawet rok), mają większe trudności ze znalezieniem pracy niż inni kandydaci. Nadal też co szósta kobieta uważa, że pracodawcy nie dają matkom takich samych możliwości rozwoju jak innym pracownikom, choć zdecydowana większość wszystkich badanych Polaków (74 proc.) ocenia pracujące matki na równi z pozostałymi pracownikami. Co więcej, 15 proc. uczestników sondażu uważa je za lepszych pracowników (wśród pracujących rodziców takich opinii jest jeszcze więcej, bo 18 proc.).

– Matki jak nikt potrafią zarządzać jednocześnie rodziną, domem, wydatkami, organizacją wydarzeń, godząc to wszystko z życiem zawodowym – podkreśla Anna Pisarek, menedżer w Grant Thornton.

Młodym będzie łatwiej

Pogodzenie obowiązków matki i pracownika jest jednak sporym wyzwaniem; w niedawnym badaniu Grant Thornton International aż 40 proc. Polek wskazuje obowiązki rodzicielskie jako główną barierę ograniczającą możliwości awansu na wysokie stanowiska w ich firmach. To jeszcze więcej niż w skali świata, gdzie tę barierę dostrzega 28 proc. kobiet (także wymieniając ją na czele wśród przeszkód w karierze.) Według badania, które objęło na świecie 1,5 tys. kobiet i 3,9 tys. mężczyzn, kobiety często z zasady są oceniane przez pracodawcę jako mniej dyspozycyjne niż mężczyźni.

Polkom udaje się pokonać te bariery – nasz kraj jest w ścisłej światowej czołówce pod względem udziału kobiet na wysokich stanowiskach; aż 37 proc. najwyższych stanowisk w polskich średnich i dużych przedsiębiorstwach zajmują kobiety. Z czasem ten udział może jeszcze wzrosnąć. Agnieszka Kaczanowska ocenia, że zmiana charakteru pracy i nastawienia firm sprawi, że młodym pokoleniom Polaków będzie łatwiej godzić karierę z życiem rodzinnym.

Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE