Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

W sšdzie i urzędzie

Doręczenia sšdowe: mniej narzekań na InPost

Fotorzepa, Michał Walczak
Wcišż sš kłopoty z prawidłowym awizowaniem. Jest jednak lepiej niż rok temu.

Sytuacja nieco się ustabilizowała – tak sędziowie, prokuratorzy i adwokaci mówiš rok po przejęciu doręczeń sšdowych przez Polskš Grupę Pocztowš. Chwalš pomysł na doręczycieli dedykowanych i EPO, czyli elektroniczny system powiadomienia. Narzekajš na awizowanie.

Na poczštku 2014 r., kiedy Poczta Polska przestała doręczać przesyłki sšdowe, wybuchła awantura. Media donosiły o wielotygodniowych opóŸnieniach, punktach odbioru w sklepie rybnym czy brakach i błędach w awizowaniu. A jak wyglšda sytuacja rok po zmianach?

Infolinie i doręczyciele

Wojciech Kšdziołka, rzecznik PGP, podkreœla, że firma wykonała dużo pracy, by doręczenia sšdowe odbywały się zgodnie z oczekiwaniami.

– Z zebranych przez nas opinii adwokatów wynika, że sytuacja się poprawiła, m.in. w zakresie szybkoœci doręczeń i standardu punktów odbioru – mówi Rafał Dębowski, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej.

Prokuratorzy też już nie narzekajš. – Po pierwszych miesišcach realizacja usług budziła wiele zastrzeżeń, obecnie współpraca z PGP SA układa się poprawnie. Należy jš ocenić pozytywnie – mówi Mateusz Martyniuk, rzecznik Prokuratury Generalnej.

Adwokaci dobrze odebrali też inne zmiany – praktykę wyznaczania doręczycieli majšcych obsługiwać wyłšcznie kancelarie oraz telefoniczne informowanie o przesyłce i możliwych godzinach odbierania korespondencji.

Zadowoleni sš też zwykli odbiorcy. – Na poczštku listy z sšdu odbierałam w kiosku, co było krępujšce, teraz w firmie ubezpieczeniowej, co znacznie poprawiło komfort – mówi Renata z Warszawy.

Problematyczne awizo

Mecenas Dębowski zauważa, że nierozwišzana jest cišgle kwestia drugiego awizowania korespondencji. – Wydaje się, że nowy operator nie wprowadził systemowych rozwišzań zapewniajšcych, że powtórne awizo będzie doręczane zgodnie z procedurami – mówi.

Czy to się zmieni?

– Kwestia zwrotek sprawiała kłopoty, jeszcze zanim doręczeniami zajęła się PGP i dlatego grupa wprowadza EPO, czyli elektroniczny system powiadamiania nadawcy o statusie przesyłki. System działa już w apelacji w Krakowie i Białymstoku, do połowy roku będzie w całym kraju – zapewnia Kšdziołka.

Sędzia Waldemar Żurek, rzecznik Sšdu Okręgowego w Krakowie, mówi, że EPO się sprawdza.

– Dobrze, że to pilotaż, bo można wyeliminować wady. Inni sędziowie zwracajš uwagę m.in. na to, że na poczštku przesyłki nie były w tym systemie opisywane, był sam numer, co utrudniało pracę sekretariatom – mówi sędzia Żurek. To, jak działa system przesyłek pocztowych na rzecz wymiaru sprawiedliwoœci, bada NIK.

Marcin Łochowski - rzecznik Sšdu Okręgowego Warszawa-Praga

Jest lepiej niż na poczštku zeszłego roku. Wtedy mieliœmy mnóstwo niedoręczonej korespondencji. Teraz zdarza się to sporadycznie. Wyglšda na to, że system się dotarł. Jeœli nawet występujš błędy w awizowaniu przesyłek, to sędziom raczej trudno jest je wychwycić. Gdyby np. się zdarzyło, że pismo nie byłoby właœciwie awizowane (np. tylko raz), strona mogłaby się na to powoływać i np. domagać się przywrócenia terminu do złożenia apelacji czy innego pisma procesowego. W takiej sytuacji trzeba jednak uprawdopodobnić przed sšdem, że rzeczywiœcie były nieprawidłowoœci podczas awizowania. Można to zrobić, np. powołujšc œwiadków.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL