Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Mieszkaniowe

Home stager pomoże sprzedać szybciej?

Tak wygląda wnętrze po pracy home stagera....
Ewa Bryl Michałowicz/Home Staging
Im trudniej będzie szła sprzedaż mieszkań, tym więcej klientów będzie miał stylista nieruchomości. Ile kosztują jego usługi?
Coraz większą popularność na rynku nieruchomości zyskują usługi home stagingu. Nazwa ta jest tłumaczona na polski jako wizaż lub marketing nieruchomości. Teoretycznie zawód ten może uprawiać każdy, bez kierunkowego wykształcenia. W praktyce jednak to trudna sztuka. - Przeciwnicy home stagingu łączą go z umiejętnością ukrywania wad danego mieszkania. Jednak bardziej chodzi tu o uwypuklenie zalet niż tuszowanie wad. Jest to swego rodzaju połączenie marketingu i psychologii ze sztuką aranżacji wnętrz - tłumaczy Marcin Krasoń, ekspert Home Broker. Dodaje, że podstawowym celem home stagingu jest szybka sprzedaż mieszkania za jak najlepszą cenę, przy jak najmniejszych nakładach. Inaczej cała praca home stagera nie miałaby sensu.
Pasja to za mało Ewa Bryl-Michałowicz z wrocławskiej firmy Home Staging, mówi, że nie istnieją żadne regulacje prawne, które określałyby konkretne wymogi, czy uprawnienia niezbędne dla wykonywania tego zawodu. Podkreśla jednak, że pasja i talent do stylizacji pomieszczeń to za mało. 250 złotych kosztuje konsultacja home stagera. Nie zawiera spisu zmian i usług w lokalu. - Aby zostać profesjonalnym stylistą nieruchomości, należy zdobyć odpowiednią wiedzę, a także umiejętności związane nie tylko z estetyką wnętrza, ale również marketingiem nieruchomości. Pomocne więc będą profesjonalne kursy lub szkolenia, oferowane głównie przez szkoły i uczelnie zagraniczne - mówi Ewa Bryl-Michałowicz. Sama właśnie skorzystała z takiej możliwości, uzyskując dyplom certyfikowanego home stagera w brytyjskiej szkole Home Staging Network. - Wybierając kurs wyszłam z założenia, że tego typu wiedzę najlepiej zdobywać u źródeł, czyli w Wielkiej Brytanii i USA, gdzie jest to zawód od lat znany i szanowany. Ponadto, kiedy rozpoczynałam swą przygodę w tej branży, w Polce nie było jeszcze wielu profesjonalnych kursów. Rynek edukacyjny w tej dziedzinie dopiero się rozwija - dodaje. Dziś można już znaleźć programy przygotowujące do zawodu. Kursanci dostają wiedzę o stylizacji wnętrz, wpływie kolorów, trochę psychologicznej. Tomasz Lebiedź, doradca na rynku nieruchomości, ekspert firmy Symen, podkreśla, że home staging nie jest - jak często się mówi - dziedziną architektury wnętrz. - Wizażysta nieruchomości - w odróżnieniu od architekta - nie może kierować się gustem zleceniodawcy, gdyż jego zadaniem jest takie przerobienie nieruchomości, by mogła się spodobać jak największej grupie odbiorców - zwraca uwagę Tomasz Lebeidź. - Drugim ograniczeniem home stagera są finanse, ale rozumiane inaczej niż w przypadku architektury wnętrz. Wizaż musi być prowadzony tanio. I podczas gdy architekt wnętrz może projektować przestawianie ścian, wymianę podłóg, całkowite remonty łazienek, to wizażyście pozostaje mycie, malowanie, przestawianie mebli, wprowadzanie i usuwanie dodatków. Wizażem nieruchomości nie powinna zajmować się osoba ślepa na kolory i nie mająca elementarnego poczucia ładu i smaku architektonicznego. Poza tym stylista nieruchomości musi znać realia rynku, na którym działa, m.in. ceny mieszkań w okolicy, gdzie podejmuje się zlecenia. Ewa Bryl-Michałowicz mówi, że w przypadku home stagera nie ma miejsca na indywidualne, wydumane projekty. Styl, w jakim tworzone są w mieszkania, to tak zwany styl hotelowy. Do tego trzeba pamiętać, że sprzedający lokal nie chce inwestować za dużo w coś, z czego nie będzie korzystał. Co i za ile Ile jest gotowy wydać klient na usługę wizażysty mieszkania?
- Firmy naliczają różne stawki, a ich rozstrzał jest uzależniony od zakresu wykonywanych prac. Klient może skorzystać z konsultacji, podczas której przekazywane są informacje i wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób przygotować nieruchomość do sprzedaży lub wynajęcia. Po dokładnej analizie nieruchomości, rekomendujemy konieczne zmiany. Podpowiadamy także jak zneutralizować kolorystykę w lokalu, co należy usunąć. Koszt takiej konsultacji to kwota około 250 zł - wylicza Ewa Bryl-Michałowicz. Drugą opcją jest przygotowanie szczegółowej analizy konkretnego pomieszczenia, prezentującej metamorfozę wnętrza na każdym etapie zmian. Do tego robi się stosowne zdjęcia i wizualizacje. Koszt takiej oferty waha się od 350 do 500 zł (w zależności od wielkości nieruchomości). Natomiast kompleksowa usługa obejmuje wykonanie wszystkich zaproponowanych czynności i działań, w wyniku których dana nieruchomość będzie gotowa do sprzedaży lub wynajęcia, kosztuje 2-3  tys. zł. OPINIA Warto uczyć się na mieszkaniach znajomych Ewa Bryl Michałowicz firma Home Staging, Wrocław: - Jak pokazać się na rynku? Najlepiej sprawdzić w praktyce swoje umiejętności, wykorzystując do tego celu mieszkania swoich bliskich, przyjaciół. W ten sposób szybko się okaże, czy mamy do tego zawodu talent. Pasja kreowania wnętrz to dobry początek, jednak w tym zawodzie najtrudniejsza jest sztuka przekonania klienta do koniecznych zmian. Wchodzi się na jego teren, do domu, w którym mieszkał przez lata, i mówi mu, że to miejsce wymaga małej rewolucji, że część rzeczy trzeba wynieść, część przestawić, a inne w ogóle wymienić. Nie jest to proste zadanie, ale jak najbardziej wykonalne.
Home stager łączy w sobie umiejętności projektanta wnętrz, dyplomaty i psychologa. Jak najskuteczniej przekonać klienta do zmian? Wystarczy wskazać mu korzyści wynikające z home stagingu. Po pierwsze profity finansowe: dzięki liftingowi możemy uzyskać maksymalnie wysoką cenę ze sprzedaży. Po drugie zyskujemy czas: home stager pozwala przyspieszyć proces sprzedaży nieruchomości, która została wystawiona na rynek. —gb   OPINIA Współpracuj z agencjami nieruchomości Tomasz Lebiedź ekspert home staging, firma Symen: - Początki w każdym zawodzie są trudne, a już w szczególności w takim, który wprowadza nową, nieznaną szerzej usługę. Dobrym pomysłem może więc być współpraca specjalisty home staging z kilkoma agencjami pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, bo to one mogą być źródłem zleceń.
Dopiero po miesiącach, po wykonaniu wielu prac, zaczną spływać zlecenia i można zacząć działać z polecenia starych i zadowolonych klientów. Warto też wziąć pod uwagę, że wizażysta nieruchomości powinien znać realia rynku, na którym działa.
Elementarną uczciwością wobec klienta będzie przecież powiedzenie mu, że jego cena ofertowa jest znacznie wyższa od tego, co akceptuje rynek, i wobec tego wykonywanie jakichkolwiek prac nie ma żadnego sensu, bo lokal się nie sprzeda. Dlatego w tej dziedzinie łatwiej będą mieli pośrednicy, rzeczoznawcy lub zarządcy nieruchomości. Ponadto home stager powinien mieć pojęcie o cenach podstawowych prac remontowych czy kosztach ewentualnego magazynowania mebli. —gb
Źródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL