Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Dobra Firma

Owocowy Dom sięga po zyski z natury

Wojciech Kowalski, prezes Owocowego Domu, stawia przede wszystkim na oryginalnoœć produktów
Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński
Producent oryginalnych dżemów chce wykorzystać rosnšcy popyt na żywnoœć ekologicznš w Polsce. W planach ma też wejœcie do Rosji.
Czereœnia z tymiankiem, œliwka z zielonym pieprzem czy czarna porzeczka z kardamonem – to tylko niektóre ekologiczne dżemy z oferty Owocowego Domu. I choć słoik kosztuje nawet 17–18 zł, to chętnych nie brakuje. Przetwory  wyprodukowane ubiegłego lata zniknęły z półek sklepowych już na przełomie lutego i marca 2013 r.

Inni niż wszyscy

Tak dużego zainteresowania nikt się nie spodziewał, gdy Owocowy Dom startował półtora roku temu. – Byliœmy zaskoczeni tak dużš popularnoœciš produktów, które przecież sš niszowe i drogie – mówi „Rz" Wojciech Kowalski, prezes spółki Owocowy Dom z Warszawy. – Okazuje się jednak, że Polacy dojrzeli już, aby je kupować – dodaje.
Znakiem rozpoznawczym Owocowego Domu ma być nie tylko certyfikat ekologiczny – gwarantujšcy  wykorzystanie owoców z sadów i pól, gdzie nie stosuje się nawozów chemicznych – ale i oryginalnoœć.  – Powielanie pomysłów dużych firm nie ma sensu, tym bardziej że i tak nie bylibyœmy w stanie z nimi konkurować – zaznacza Wojciech Kowalski. Za kilka lat Owocowy Dom ma być wiodšcš markš wœród  nietypowych dżemów i konfitur ekologicznych. W najbliższych latach przychody firmy majš zwiększać się o 25–30 proc. rocznie. A już pod koniec 2013 r. powinna  wypracować pierwszy zysk. Pomysłodawcš i twórcš Owocowego Domu jest Wojciech Kowalski, który ukończył wydział  Architektury Wnętrz warszawskiej ASP, a następnie przez wiele lat pracował w branży projektowej i reklamowej. Marzył jednak o tym, aby stworzyć własnš firmę, która będzie oferować smaczne i zdrowe produkty w estetycznych opakowaniach. – Wczeœniej efekty mojej pracy były ulotne, chciałem stworzyć coœ bardziej konkretnego, co ma szansę się rozwinšć z czasem, a jednoczeœnie będzie zbieżne z mojš filozofiš życiowš – mówi szef Owocowego Domu. W uruchomieniu firmy pomogła mu Barbara Rosłanowska, absolwentka wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. W 2012 r. do Owocowego Domu, jako wspólnik, dołšczył  Marian Schodnik, majšcy duże doœwiadczenie na rynku rosyjskim. Teraz chce je wykorzystać do tego, aby wprowadzić na tamtejszy rynek produkty Owocowego Domu. – Duży potencjał majš szczególnie Moskwa i Sankt Petersburg, gdzie klienci sš gotowi zapłacić dużo za produkty z najwyższej półki – wyjaœnia Wojciech Kowalski. Rozmowy dotyczšce wejœcia do Rosji już się zaczęły. Owocowy  Dom  znalazł tam nawet kontrahenta. Wstrzymał się on jednak na razie ze współpracš. Do tej pory dżemy i konfitury Owocowego Domu można było kupić w Internecie w kilkudziesięciu sklepach z tzw. zdrowš żywnoœciš. W tym roku majš również wejœć do trzech placówek Supersamu w Warszawie. W planach jest także współpraca z dużymi sieciami handlowymi, jak Piotr i Paweł czy Organic Farma Zdrowia. Owocowy Dom chce być na niš gotowy za 1–1,5 roku.

Produkcja tylko latem

Rozwinięcie dystrybucji będzie możliwe dzięki znacznemu zwiększeniu produkcji  (firma zleca jš innej spółce). W przypadku najbardziej popularnych przetworów, jak np. konfitura z truskawek z cynamonem, będzie ona w 2013 r. o 800 proc. wyższa niż w ubiegłym sezonie. W przypadku pozostałych wyrobów produkcja zwiększy się czterokrotnie. Chcemy produkować latem, gdy owoców jest najwięcej, a ich ceny sš najniższe – wyjaœnia Wojciech Kowalski. Niemal 90 proc. owoców wykorzystywanych przez Owocowy Dom pochodzi z Podlasia. Tam też znajduje się jeden z magazynów spółki.

Komentuje Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG

Produkty ekologiczne pojawiły się na polskim rynku na przełomie XX i XXI w. i od tego czasu ich sprzedaż szybko roœnie. Popularyzacja tej kategorii idzie w parze z rozwojem handlu nowoczesnego, a w szczególnoœci sieci delikatesów i specjalistycznych sklepów ze zdrowš żywnoœciš. Oryginalne smaki dżemów Owocowego Domu wydajš się dobrym pomysłem. Pozwalajš odróżnić się od oferty innych firm, a także dostarczajš konsumentom wartoœć dodanš, uzasadniajšcš wysokš cenę. Ciekawym kierunkiem, ze względu na chłonnoœć i akceptację wyższych cen, sš też aglomeracje w Rosji. Trzeba jednak pamiętać, że sama dystrybucja za wschodniš granicš bywa dużym wyzwaniem dla polskich producentów. Na dłuższš metę będzie istotne, czy firmie uda się zbudować rozpoznawalnš markę, która pozwoli utrzymać zainteresowanie klientów i wyróżniać się na bardzo konkurencyjnym i rozdrobnionym rynku.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL