W styczniu wzrosła sprzedaż „Rzeczpospolitej”

aktualizacja: 06.03.2008, 03:37
Foto: Rzeczpospolita

Styczeń był udanym miesiącem dla „Rz”, a złym dla „Dziennika” i „Gazety Wyborczej”. Wydawcom nie pomogło wspieranie sprzedaży gazet dodatkami i inwestowanie w kosztowne promocje.

W styczniu „Rz” była jedynym ogólnopolskim dziennikiem opiniotwórczym, który poprawił sprzedaż rok do roku. Na drugim biegunie prasowego rynku zyskały bulwarówki „Fakt” i „Super Express”. Rok do roku w styczniu mocno spadła natomiast sprzedaż „Dziennika” Axla Springera i – niespodziewanie dla rynku – „Gazety Wyborczej” – wynika z najnowszych danych o rozpowszechnianiu płatnym Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Liderem sprzedaży pozostał tabloidowy „Fakt”, który w styczniu sprzedawał średnio 527 071 egz., o 2,9 proc. więcej niż rok wcześniej.
Druga w rankingu „Gazeta Wyborcza” zaskakujący 12,5-proc. spadek sprzedaży tłumaczy wysoką bazą ubiegłoroczną. W styczniu 2007 r. ukazywała się w nawet milionowym nakładzie i średnio sprzedawała ponad 482 tys. egz., w czym pomagało m.in. wprowadzenie kolekcji filmowej „Z wielką historią w tle” i strategia sprzedaży „Gazety” jednocześnie w dwóch wersjach cenowych (droższej – z filmami takimi jak „Misja” czy „Pola śmierci” i tańszej, bez DVD).
Z początkiem roku sprzedaż poprawił natomiast „Super Express”, który w grudniu przeszedł metamorfozę, zmieniając makietę. W efekcie jego styczniowy wynik to 204 881 egz., o 3,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Największy spadek sprzedaży wśród ogólnopolskich dzienników - o 18,8 proc. - odnotował w styczniu „Dziennik” Axla Springera. Jego sprzedaż od roku sukcesywnie spadała, by dojść w styczniu do 165 533 egz. Nie powstrzymały tej tendencji ani kolejne dodawane do gazety kolekcje filmowe, ani wprowadzenie dodatku gospodarczego „The Wall Street Journal”.
Na tym tle „Rz” styczeń może zaliczyć do miesięcy udanych – jej sprzedaż wspierana kolekcjami filmowymi na DVD („Seans z gwiazdą”), muzycznymi (koncerty w studiu radiowej Trójki) i książkowymi (m.in. „Mitologie świata”) wzrosła o 3,1 proc. do 161 806 egz.
Wielką niewiadomą na gazetowym rynku pozostaje projekt „Polska”. Łączna sprzedaż 18 regionalnych dzienników wchodzących w jego skład wynosiła w styczniu 326 409 egz. i był to wynik o ponad 10 proc. gorszy od grudniowego. Wydawca miał wyższe oczekiwania wobec tytułu – jeszcze przed startem projektu deklarował, że liczy, iż łączna sprzedaż dzienników z nagłówkiem „Polska The Times” przewyższy wynik „Gazety Wyborczej”. Według nieoficjalnych informacji krążących po rynku wydawnictwo tnie koszty. Zarząd Polskapresse dementował już jednak informacje, jakoby chciał się z projektu wycofać i sprzedać spółkę.
Wzrostem otworzyły rok gazety gospodarcze. Sprzedaż „Parkietu” urosła o 6,1 proc., do 11 654 egz., a „Gazety Prawnej” – o 7,2 proc., do 100 428 egz. O 1,3 proc. obniżył się natomiast wynik konkurencyjnego dla nich „Pulsu Biznesu”, który średnio sprzedawał w styczniu 25 887 egz.
Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media
Obawiam się, że spadki sprzedaży mogą się w kolejnych miesiącach powtórzyć. Niewykluczone, że dziennik „Polska” odebrał konkurencji część czytelników. Na niższą dynamikę sprzedaży wpływają też poprzednie sukcesy wydawców, przez które ubiegłoroczna baza sprzedażowa niektórych gazet była znacznie wyższa.
dr Zbigniew Bajka, medioznawca z UJ
Trwa ekspansja mediów wizualnych i te osoby, które są mniej zagorzałymi zwolennikami drukowanej prasy, coraz więcej czasu spędzają w poszukiwaniu najnowszych informacji przed telewizorem i komputerem. Nie sądzę jednak, żeby już w tym roku którykolwiek z wydawców zdecydował się na zamknięcie jakiegoś dziennika.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
m.lemanska@rp.pl

POLECAMY

KOMENTARZE