Czas na integrację

Miejskie autobusy dojadą także do małych miejscowości regionu, wzbogaci się sieć ścieżek rowerowych.

Publikacja: 18.12.2017 22:00

Białystok w ostatnich latach zrealizował wiele inwestycji rozwijających komunikację publiczną.

Białystok w ostatnich latach zrealizował wiele inwestycji rozwijających komunikację publiczną.

Foto: UM Białystok/Marcin Jakowiak

W stolicy regionu i ośmiu ościennych gminach zostanie zrealizowany cały kompleks przedsięwzięć – od budowy przystanków autobusowych, zatok i pętli dla tych pojazdów, przez modernizację odcinków dróg, by jak najwięcej miejscowości włączyć do systemu zbiorowego transportu publicznego. Projekt to także ukłon w stronę rowerzystów, którzy zyskają nowe, bezpieczne ścieżki

Spektakularne przedsięwzięcie – niskoemisyjny transport w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym (BOF) – w ciągu czterech pochłonie 160 mln zł, z czego ok. 90 mln stanowią środki unijne.

– Ten projekt, tak jak i wszystkie inne, jest kontynuacją strategii przyjętej dekadę temu. Idea sprowadza się do tego, by centrum miasta było głównie dla rowerzystów, pieszych i komunikacji publicznej, a ruch samochodowy, na tyle, ile jest to możliwe, odbywał się po drogach obwodowych. Inny cel to łatwiejszy dojazd do Białegostoku dla mieszkańców sąsiednich gmin – mówi Urszula Mirończuk, rzeczniczka Urzędu Miasta Białystok.

Wspólnie można więcej

Białostocki Obszar Funkcjonalny powstał w 2013 i jest stowarzyszeniem, które tworzy Białystok oraz gminy Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Juchnowiec Kościelny, a także Łapy, Supraśl, Wasilków, Zabłudów i Turośń Kościelna.

– Głównym celem BOF jest realizacja zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Mówiąc w uproszczeniu, na wspólne projekty zdecydowanie łatwiej pozyskać wsparcie unijne – zaznacza Dorota Perło, dyrektor Biura Zarządu Stowarzyszenia BOF.

Obecny projekt to znaczące przedsięwzięcie – w stolicy regionu wartość inwestycji sięgnie blisko 45 mln zł, w poszczególnych gminach wchodzących w skład BOF – od kilku do ok. 30 mln zł.

– W ramach tego projektu zostanie zbudowanych ponad 21 km nowych lub zmodernizowanych linii komunikacji miejskiej, powstanie ok. 48 km dróg rowerowych, parkingi i 140 stacji rowerowych, zarówno w gminach, jak i Białymstoku – zaznacza Urszula Mirończuk.

Łącznie w ramach wszystkich projektów przybędzie ok. 70 nowoczesnych autobusów (część hybrydowych), które będą obsługiwać mieszkańców całego obszaru funkcjonalnego. Z obecnego projektu zostanie sfinansowany zakup 12 przyjaznych środowisku pojazdów.

Skala inwestycji w poszczególnych gminach jest zróżnicowana. Na przykład w Wasilkowie zostanie zbudowana m.in. ścieżka rowerowa wiodąca do samego Białegostoku, co zapewni cyklistom bezpieczną jazdę, przebudowane zostaną również ulice. Także w gminie Łapy przybędzie ścieżek rowerowych. Dużo zyskają mieszkańcy Henrykowa w gminie Supraśl. Inwestycja obejmie budowę drogi w tej miejscowości, pętli autobusowej i miejsc postojowych dla rowerów.

– Obecnie jest tu wąska, częściowo żwirowa droga. Zostanie poszerzona, będzie położony asfalt – mówi Mariusz Żygieło z referatu ds. projektów UE oraz Uzdrowiska Supraśl w Urzędzie Gminy Supraśl. – Teraz mieszkańcy do najbliższego przystanku mają ok. 2 km, a dzięki tej inwestycji zyskają dostęp do komunikacji miejskiej, bo przedłużona będzie linia 105, aż do Henrykowa – zaznacza Mariusz Żygieło. Powstanie także sześć parkingów rowerowych.

W gminie Juchnowiec Kościelny po przebudowie drogi pojawi się pętla autobusowa i 15 zatok autobusowych przy trasie Juchnowiec Kościelny – Hryniewicze. Do tego chodniki, ścieżki rowerowe i miejsca postojowe dla rowerów m.in. na odcinku od granicy Białegostoku do miejscowości Wólka. W projekcie jest też budowa ul. Kraszewskiego z pętlą autobusową i miejscami parkingowymi dla rowerów w Kleosinie.

W gminie Czarna Białostocka inwestycje obejmą m.in. budowę ścieżki rowerowej i parkingów dla jednośladów. – Dotąd nie mieliśmy tras rowerowych, teraz powstanie ich kilka kilometrów – mówi Wiesław Majewski, wiceburmistrz Czarnej Białostockiej.

Stawiają na ekologię

Obecny projekt jest spektakularny, ale niejedyny – Białystok od lat mocno inwestuje w rozwój komunikacji publicznej. – Dotąd udało nam się diametralnie przebudować ulice w centrum miasta na potrzeby transportu publicznego. Powstały buspasy, po to by autobusy mogły jeździć sprawniej i aby mieszkańcy częściej z nich korzystali, rezygnując z samochodów – mówi Urszula Mirończuk.

Miasto od lat rozbudowuje też sieć dróg rowerowych. Przez ostatnią dekadę w stolicy regionu powstało ich ok. 100 kilometrów.

W stolicy regionu i ośmiu ościennych gminach zostanie zrealizowany cały kompleks przedsięwzięć – od budowy przystanków autobusowych, zatok i pętli dla tych pojazdów, przez modernizację odcinków dróg, by jak najwięcej miejscowości włączyć do systemu zbiorowego transportu publicznego. Projekt to także ukłon w stronę rowerzystów, którzy zyskają nowe, bezpieczne ścieżki

Spektakularne przedsięwzięcie – niskoemisyjny transport w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym (BOF) – w ciągu czterech pochłonie 160 mln zł, z czego ok. 90 mln stanowią środki unijne.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony