Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Życie Ziemi Łódzkiej

Wyprawa do świata komiksów i gier

W przyszłości wycieczka po EC1 wydłuży się o jeszcze jeden przystanek – Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej.

Rewitalizacja budynków, w których mieściły się warsztaty elektrowni – roboczo określanych jako EC1 Południowy Wschód – już ruszyła. Jej efektem ma być instytucja edukacyjno-kulturalna w pełni poświęcona komiksowi i grom komputerowym. Nowoczesna treść zostanie zamknięta w tradycyjnej formie, bo remont oczywiście uwzględnia zachowanie wystroju i wyposażenia zabytkowych obiektów.

Wartość projektu wynosi 20 mln zł, z czego 13,8 mln będzie pochodzić ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wśród celów przedsięwzięcia zapisanych w formalnym wniosku należy wyróżnić „popularyzację tematyki gier edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży oraz – w perspektywie – wpływ na ich profil zawodowy oraz kształcenie wysoko wykwalifikowanej kadry w dziedzinie IT, nowych mediów i szeroko rozumianej kultury".

To właściwie realizacja postulatu Papcia Chmiela zawartego w jednej z ksiąg „Tytusa, Romka i A'Tomka": bawiąc, uczyć, ucząc, bawić (tu dygresja zgodna z powyższą dewizą: przed epoką komiksu podobną ideę głosił Ignacy Krasicki).

Na parterze i pierwszym piętrze Centrum zagości świat gier. Zwiedzający poznają kolejne etapy ich powstawania, w tym tajniki tworzenia postaci i technologię motion capture. Sala retro pozwoli na podróż w lata 80., kiedy szaleństwo gier komputerowych opanowywało świat, a wraz z nim i Polskę.

Piętro drugie będzie królestwem komiksu. Tu także zaplanowano zajęcia praktyczne – ćwiczenia z pisania scenariuszy, wymyślania bohaterów czy komponowania kadrów i plansz. Przy odrobinie wysiłku wspartego szczyptą talentu efektem zwiedzania ma być komiks stworzony przez gościa placówki.

Ofertę uzupełnią wystawy stałe i czasowe, sale spotkań i, rzecz jasna, czytelnie – komiks to w znacznej mierze medium analogowe.

Ale od cyfryzacji nie uciekniemy – jedną z atrakcji Centrum będzie sala wirtualnej rzeczywistości (VR) – technologii, która przebojem wdziera się do świata rozrywki. Szacuje się, że w 2020 r. – wtedy zaplanowano otwarcie CKNI – światowy rynek VR będzie wart od 20 do 40 mld dolarów (wg ostrożnych szacunków). Łódź wpływa na te wody w samą porę.

– To będzie przestrzeń otwarta dla wszystkich, którzy chcą być blisko tego, co dzieje się na rynku komiksów – już teraz zapowiada Adam Radoń, dyrektor CKNI. – Będziemy zapraszać artystów z całego świata, promować najfajniejsze gry komputerowe i pomysły z zakresu VR.

W oczekiwaniu na otwarcie placówki EC1 zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier (15–17 września). EC1 Łódź – Miasto Kultury współorganizuje imprezę od zeszłego roku, ale przed nami już 27. edycja.

Graczy czekają tu zmagania „pecetowe", konsolowe i planszowe. Fanów komiksu – spotkania z rysownikami i scenarzystami, wydawcami i znawcami tematu, targi wydawnictw i materiałów graficznych, kilkadziesiąt wystaw (przekrój rynku zagranicznego, dorobek polskich klasyków i młodych rysowników), warsztaty oraz dobrze znany w środowisku międzynarodowy konkurs na krótką formę komiksową (co w tym wypadku oznacza maksymalnie osiem stron). Wybrane prace trafią do festiwalowego katalogu, a może i – kto wie – do zbiorów powstającego Centrum Komiksu.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL