Szczecin stawia na jazdę na prąd

aktualizacja: 18.05.2017, 23:00
W budżecie miasta zaplanowano środki na pierwsze stacje ładowania elek...
W budżecie miasta zaplanowano środki na pierwsze stacje ładowania elektrycznego aut
Foto: Fotolia

Stolica Pomorza Zachodniego zdobyła dofinansowanie na zakup samochodów elektrycznych. To jedno z pierwszych działań miasta służących popularyzacji transportu elektrycznego.

REDAKCJA POLECA

Już wkrótce do floty pojazdów służbowych Szczecina trafią cztery pojazdy elektryczne. Nowe pojazdy, zużywające nie więcej niż 20 kWh energii elektrycznej do przejechania 100 km, przyczynią się do zmniejszenia emisji spalin oraz dwutlenku węgla przez flotę pojazdów należącą do miasta Szczecin. Jednym z wymiernych efektów będą również oszczędności związane z kosztami zakupu benzyny. Samochody trafią do pracowników Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz wybranych placówek oświatowych.

Pojazdy typu hatchback z homologacją będą fabrycznie nowe. To auta 5-drzwiowe, z pięcioma miejscami, silnikiem w pełni elektrycznym i akumulatorem o pojemności 30 kWh.

– Dwa auta będą do dyspozycji ZDiTM, dwa kolejne zostaną przekazane do wydziału oświaty UM – mówi Marta Kwiecień-Zwierzyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. – Z pojazdów będą korzystali pracownicy z działów, które najwięcej poruszają się po mieście, np. sprawdzają infrastrukturę drogową lub czystość.

Jest to jedno z działań wpisujących się w strategię miasta Floating Garden 2050.

Miasto otrzymało na ten cel z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej dofinansowanie w wysokości 250 000 zł. Łączny koszt zakupu to 500 000 zł. Samochody trafią do miejskiej floty w połowie 2017 roku.

Zakup pojazdów elektrycznych to niejedyne działania miasta w zakresie elektromobilności. Aktualnie trwają prace nad pakietem działań popularyzujących zastosowanie samochodów elektrycznych.

Po rewitalizacji alei Wojska Polskiego będzie kursował tędy autobus elektryczny. Takie założenie będzie towarzyszyło przygotowywanemu wspólnie ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich konkursowi na zagospodarowanie śródmiejskiego odcinka alei Wojska Polskiego.

– Autobus elektryczny będzie kompromisowym rozwiązaniem w tym kwartale jako z jednej strony ekologiczny i nieemisyjny środek transportu publicznego, odpowiedź na potrzeby mieszkańców dotyczące transportu zbiorowego, z drugiej początek większych zmian w komunikacji miejskiej na terenie naszego miasta – tłumaczy Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta miasta. – Będzie tym, na czym głównie zależało mieszkańcom naszego miasta, czyli cichym, ekologicznym środkiem transportu, najmniej oddziałującym na środowisko, który być może stanie się prekursorem większych zmian wśród mieszkańców, którzy będą mogli przekonać się, że elektryczne pojazdy są równie niezawodne i wygodne w użytkowaniu co tradycyjne.

Wkrótce na ulice miasta wyjedzie 16 autobusów hybrydowych. – W miarę posiadanych środków będziemy starali się kupować coraz więcej autobusów już typowo elektrycznych – mówi Piotr Zieliński z Urzędu Miasta Szczecin. – Szczecin jest proekologicznym miastem, dlatego chcielibyśmy wprowadzać ich jak najwięcej.

Już teraz w budżecie miasta zaplanowano środki na stworzenie pierwszych trzech stacji ładowania elektrycznego samochodów. Ponadto miasto rozważa partycypację w rządowym programie e-BUS, którego celem jest stworzenie polskiego autobusu elektrycznego i nowej infrastruktury ładowania. Z kolei w ramach Programu Horyzont 2020 miasto złożyło deklarację uczestnictwa w programach związanych z e-mobilnością (transportem towarowym-dostawczym z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych, wykorzystaniem rozwiązań ICT i energii w obiegu zamkniętym, smart budynków). Rozważane jest również zaangażowanie miasta w tworzenie systemu car sharingu pojazdów elektrycznych.

– Jednak są to pojazdy nowoczesne i dosyć kosztowne – mówi Piotr Zieliński z urzędu miasta. – Nie damy więc rady wprowadzić takiego systemu bez finansowania z zewnątrz. Pracujemy obecnie nad znalezieniem najlepszego rozwiązania.

Specjaliści oceniają, że takie działania to krok w dobrym kierunku. – Kupowanie pojazdów elektrycznych to dokonały pomysł, znacznie lepszy niż inwestowanie w pojazdy hybrydowe, które są tylko półśrodkiem – uważa Jacek Wojciechowicz, były wiceprezydent Warszawy, a obecnie szef firmy doradzającej prezydentom miast w sprawach komunikacji i inwestycji. – Wraz z postępem technologicznym pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej wydajne, co oznacza, że do nich należy przyszłość. Takimi pojazdami powinno się zainteresować każde miasto, które chce być ekologiczne. Przykładowo Warszawa zamierza kupić ponad sto autobusów elektrycznych.

POLECAMY

KOMENTARZE