Wrocław magnesem dla firm

Stolica Dolnego Śląska zajmuje drugie miejsce w rankingu najbardziej atrakcyjnych inwestycyjnie miejsc dla biznesu w Polsce. Wyprzedza ją tylko Warszawa.

Publikacja: 25.01.2018 19:30

22 proc. przedsiębiorców, którzy planują geograficzny rozwój swoich firm, jako rozważaną lokalizację

22 proc. przedsiębiorców, którzy planują geograficzny rozwój swoich firm, jako rozważaną lokalizację wskazało Wrocław

Foto: materiały prasowe

Znalezienie pracowników to dziś jeden z kluczowych problemów firm. Są branże, w których ten deficyt jest szczególnie mocno widoczny. Przykładem może być sektor IT. Na kuźnię kadr wyrasta Dolny Śląsk i nic dziwnego, że przedsiębiorcy coraz chętniej lokują tu swoje biznesy, również ci z innych branż, bo atutów Wrocławia jest znacznie więcej.

– Największym jest jego położenie i bliskość do zachodniej granicy kraju. To niezwykle ułatwia prowadzenie biznesu i zachęca naszych zachodnich sąsiadów do inwestowania i otwierania oddziałów firm właśnie w stolicy Dolnego Śląska – komentuje Nina Widera-Wujec, ekspertka firmy Antal. Z jej raportu wynika, że aż 22 proc. przedsiębiorców, którzy planują geograficzny rozwój swoich firm, jako rozważaną lokalizację wskazało Wrocław. Od pięciu lat jest on jednym z najchętniej wybieranych pod względem relokacji miast w Polsce i drugim po Warszawie, biorąc pod uwagę tempo wzrostu populacji. Przyciąga możliwościami zawodowymi, ofertą kulturalną, edukacyjną i handlową. Atutem miasta jest również bardzo dobra infrastruktura, zarówno międzymiastowa, jak i międzynarodowa oraz wspomniana już dostępność przyszłych pracowników. Województwo dolnośląskie ma do zaoferowania 32 uczelnie wyższe. Na uwagę zasługuje też wrocławski potencjał nowoczesnej przestrzeni biurowej (blisko 900 tys. mkw.), co daje mu trzecie miejsce w kraju. Nie brak też jednak obszarów, które wymagają poprawy. Mowa tu chociażby o komunikacji w ramach granicy miasta.

– Na poprawę zasługuje też komplementarna oferta w bezpośrednim sąsiedztwie biurowców. Z pewnością Wrocław zyskałby również na jeszcze większym zaangażowaniu ze strony administracji publicznej, ponieważ wciąż duża ilość biurokracji często komplikuje prowadzenie biznesu – podkreśla Widera-Wujec.

Szerokie spektrum branż

We Wrocławiu możemy znaleźć reprezentantów praktycznie wszystkich branż – zarówno z sektora przemysłu, jak i usługowych. To właśnie tu siedzibę ma Pfleiderer Group.

– W 2016 r. miały miejsce strategiczne zmiany w strukturze Grupy Pfleiderer, których efektem było połączenie polskiej działalności operacyjnej i niemieckiej części biznesu. Poszukiwaliśmy wówczas najlepszego miejsca dla siedziby, tak aby oddać jej międzynarodowy charakter. Okazał się nim Wrocław – mówi Tom K. Schäbinger, prezes Pfleiderer Group. Podkreśla, że Wrocław posiada wiele zalet, m.in. świetną lokalizację i infrastrukturę, które pozwalają na szybkie dotarcie do zakładów produkcyjnych w Polsce i Niemczech oraz do kluczowych klientów w całym regionie. Z drugiej strony atrakcyjność biznesowa i akademicka tego miasta sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców i inwestorów decyduje się na prowadzenie tu działalności. Powoduje to, że coraz trudniejsze staje się pozyskanie doświadczonych specjalistów. – W związku z tym, że wykwalifikowani pracownicy są bardzo ważni dla dalszego rozwoju grupy, nieustannie dokładamy starań, aby być jak najlepszym miejscem pracy, również pod względem benefitów pozapłacowych – deklaruje prezes. Wtóruje mu Thomas Lehmann, prezes Libetu.

– Wrocław to bezapelacyjnie dobre miejsce do prowadzenia biznesu, potwierdzają to coroczne rankingi. Od 14 lat obserwuję jego rozwój. Posiada unikalny w skali całego kraju mikroklimat, na który składają się relacje szeroko pojętego biznesu z lokalną administracją i samorządem – mówi. Podkreśla, że coraz więcej dużych korporacji wybiera Wrocław na swoją siedzibę, a to z kolei otwiera wiele możliwości do nawiązywania relacji biznesowych.

Na Wrocław postawiło też DSR, firma oferująca rozwiązania IT dla przemysłu.

– Zaczynając w 1999 r. pracę w amerykańskiej spółce IT z siedzibą we Wrocławiu, miałem duże szczęście. Była to jedna z nielicznych wrocławskich siedzib międzynarodowych korporacji – wspomina Piotr Rojek, dyrektor zarządzający w DSR. Dodaje, że wyjazdy na Górny Śląsk do klientów, przedsiębiorstw produkcyjnych, wiązały się wtedy z dużym ryzykiem podróżowania po jednojezdniowej A4. – Zakładając w 2005 r. DSR, napotkałem wiele problemów ze znalezieniem siedziby dla startupu, ale podróże do klientów były już znacznie łatwiejsze – mówi. Z perspektywy czasu ocenia, że wybór Wrocławia był dobry, i podkreśla pozytywne efekty współpracy z Politechniką Wrocławską. A mankamenty?

– Problemy, które napotykamy w rekrutacji, są spowodowane dużą ilością inwestycji zagranicznych, wspieranych przez władze miasta. Bezpośredniego wsparcia dla naszego biznesu nie doświadczyłem i jest to pewien dyskomfort, ale nie odczuwamy go zbyt mocno – twierdzi.

Technologie i gry

Z Wrocławiem mocno związany jest też inny reprezentant branży nowych technologii, LiveChat. Ze swoim produktem przebojem zdobył światowe rynki i nie zamierza spocząć na laurach. Na giełdzie jego wartość wynosi ponad miliard złotych. Dolny Śląsk przyciąga również producentów gier.

– Wrocław ma doskonałą lokalizację oraz duże lotnisko, umożliwiające utrzymywanie stałych relacji z partnerami biznesowymi. Posiada też doskonale uczelnie dostarczające wielu kandydatów do pracy – mówi Maciej Popowicz, prezes firmy Ten Square Games. Zwraca natomiast uwagę na słabą rozpoznawalność miasta w innych krajach. Ma to szczególnie duże znaczenie w takich branżach jak gry, gdzie biznes ma wymiar globalny i często zatrudnia się obcokrajowców. – Na szczęście udaje nam się ściągnąć do Wrocławia światowej klasy specjalistów, jednak nie jest to łatwe. Powodem jest właśnie słaba rozpoznawalność Wrocławia na arenie międzynarodowej – podkreśla.

Znalezienie pracowników to dziś jeden z kluczowych problemów firm. Są branże, w których ten deficyt jest szczególnie mocno widoczny. Przykładem może być sektor IT. Na kuźnię kadr wyrasta Dolny Śląsk i nic dziwnego, że przedsiębiorcy coraz chętniej lokują tu swoje biznesy, również ci z innych branż, bo atutów Wrocławia jest znacznie więcej.

– Największym jest jego położenie i bliskość do zachodniej granicy kraju. To niezwykle ułatwia prowadzenie biznesu i zachęca naszych zachodnich sąsiadów do inwestowania i otwierania oddziałów firm właśnie w stolicy Dolnego Śląska – komentuje Nina Widera-Wujec, ekspertka firmy Antal. Z jej raportu wynika, że aż 22 proc. przedsiębiorców, którzy planują geograficzny rozwój swoich firm, jako rozważaną lokalizację wskazało Wrocław. Od pięciu lat jest on jednym z najchętniej wybieranych pod względem relokacji miast w Polsce i drugim po Warszawie, biorąc pod uwagę tempo wzrostu populacji. Przyciąga możliwościami zawodowymi, ofertą kulturalną, edukacyjną i handlową. Atutem miasta jest również bardzo dobra infrastruktura, zarówno międzymiastowa, jak i międzynarodowa oraz wspomniana już dostępność przyszłych pracowników. Województwo dolnośląskie ma do zaoferowania 32 uczelnie wyższe. Na uwagę zasługuje też wrocławski potencjał nowoczesnej przestrzeni biurowej (blisko 900 tys. mkw.), co daje mu trzecie miejsce w kraju. Nie brak też jednak obszarów, które wymagają poprawy. Mowa tu chociażby o komunikacji w ramach granicy miasta.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony