Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 12 grudnia 2016 r. (nr 2461-IBPP1.4512. 709.2016.1.LSz) rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości nabytej przez gminę w drodze spadkobrania. We wniosku gmina wskazała, że w 2011 r. nabyła prawo własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Do nabycia doszło na mocy postanowienia sądu rejonowego w sprawie stwierdzenia nabycia spadku po zmarłej, która nie pozostawiła innych spadkobierców. Jak gmina podkreśliła we wniosku, nabycie nieruchomości nastąpiło bez jej woli, gdyż zgodnie z art. 1023 Kodeksu cywilnego, nie mogła odrzucić spadku, przypadającego jej z mocy ustawy.
Gmina nie wykorzystywała przedmiotowej nieruchomości do jakiejkolwiek działalności, opodatkowanej lub zwolnionej z VAT, jak również nie dokonywała modernizacji lub ulepszeń ww. nieruchomości. Według wiedzy gminy, nieruchomość była wykorzystywana przez spadkodawczynię dla jej potrzeb mieszkaniowych.
W związku z planowaną sprzedażą nieruchomości, gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji, w której zadała pytania czy planowana sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, a w przypadku gdyby organ uznał, iż sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu VAT, czy będzie możliwe zastosowanie zwolnienia z VAT.
Prezentując własne stanowisko w sprawie, gmina uznała, że w jej ocenie sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze spadkobrania nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT. Przedstawiając argumenty na poparcie swojego stanowiska gmina wskazała na postanowienie TSUE z 20 marca 2014 r. w sprawie C-72/13 oraz wyrok NSA z 5 grudnia 2014 r., sygn. akt I FSK 1547/14. Sąd stwierdził w nim, że „że dokonując zbycia mienia komunalnego nabytego w drodze spadkobrania jednostka samorządu terytorialnego nie prowadzi działalności, która mogłaby zostać uznana za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 9 ust. 1 dyrektywy VAT oraz odpowiadającej mu regulacji art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Oznacza to, że dokonując takiej sprzedaży jednostka samorządu terytorialnego nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, sama sprzedaż zaś - konsekwentnie - nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem". Gmina powołała się także na wyrok TSUE w sprawie C-180/10, z którego wynika że wykonywanie prawa własności nie może być uznane samo z siebie za prowadzenie działalności gospodarczej. Powyższe w ocenie gminy prowadzi do wniosku, że planowana przez nią sprzedaż nieruchomości nie stanowi działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z czym nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Alternatywnie, na wypadek gdyby organ uznał stanowisko gminy w przedmiocie niepodlegania opodatkowaniu VAT za nieprawidłowe, gmina zadała pytanie, czy taka transakcja będzie korzystała ze zwolnienia z VAT wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT. W ocenie gminy zwolnienie takie powinno przysługiwać, a na poparcie swojego stanowiska powołała się między innymi na wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. I FSK 382/14. We wskazanym wyroku sąd dokonał wykładni prounijnej pojęcia pierwszego zasiedlenia, zgodnie z którą należy je rozumieć możliwie szeroko, jako pierwsze zajęcie, używanie przez użytkownika po wybudowaniu budynku.