Kraków, Gdańsk,Warszawa oraz inne duże miasta mają już gotowe projekty uchwał krajobrazowych dotyczących reklam, szyldów oraz grodzenia osiedli. W niektórych takie uchwały już obowiązują. Wśród nich jest pierwsze miasto wojewódzkie: Łódź.
Centra bez billboardów
Uchwała krajobrazowa w Łodzi obowiązuje od nowego roku. Miasto podzielono na trzy obszary: zero (ul. Piotrkowska, która była już objęta ochroną jako park kulturowy), pierwszy (większa część historycznego centrum) i drugi (postała część miasta).
– Przyjęliśmy zasadę, że im dalej od centrum, tym rygory lokalizowania reklam są łagodniejsze – tłumaczy Bartosz Poniatowski z Biura Architekta Miasta Łodzi.
W strefie zero nie wolno w ogóle wieszać dużych reklam, w pierwszej – dopuszczalne są nieduże podświetlane tablice typu citylight. Wielkoformatowe są legalne w strefie drugiej, ale z ograniczeniami. Uchwała przewiduje też różne okresy dostosowawcze. W strefie pierwszej rok, w drugiej pięć lat, ale nie zawsze.
– Postanowiliśmy jednak, że reklamy najbardziej niepożądane dla mieszkańców, jak migające napisy lub te wyświetlane na ekranach, banery, bez względu na obszar też mają zniknąć za rok – wyjaśnia Bartosz Poniatowski.