Veit Stutz: Szukamy nowego banku

Jeśli pojawią się na rynku interesujący, gotowi na sprzedaż gracze, to jesteśmy gotowi na przejęcia – mówi prezes Allianz Polska Veit Stutz.

Aktualizacja: 01.08.2017 07:33 Publikacja: 31.07.2017 21:30

Veit Stutz: Szukamy nowego banku

Foto: materiały prasowe

Allianz niedawno poinformował o wprowadzaniu dużych zmian. Na czym one polegają?

Zmiany, które teraz mają miejsce, są częścią programu, który rozpoczęliśmy dwa i pół roku temu. Naszą ambicją jest znalezienie się w czołówce firm ubezpieczeniowych w Polsce, a przyjęta przez nas strategia opiera się na pięciu filarach: doskonałość techniczna, doskonałość sprzedażowa, wzrost i digitalizacja, wszechstronna merytokracja oraz koncentracja na kliencie. Zmieniamy się w wielu obszarach, tak by w pełni dopasować nasz model operacyjny do przyjętych założeń biznesowych i otoczenia rynkowego. Naszą siłą jest wykwalifikowany zespół pracowników. Zależy mi na tym, żeby jakość pracy wzrosła i miała przełożenie na jakość naszych usług w każdej linii biznesowej, podobnie jak wzrosła jakość naszych taryf, szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Czy to oznacza, że taryfy są bardziej korzystne? Lepiej dopasowanedo potrzeb klienta?

Wszelkie zmiany, jakich dokonujemy, czy to w taryfach czy w produktach, mają na celu ich lepsze dopasowanie do oczekiwań klientów. Chcemy, aby nasze usługi niosły wartość dodaną, dlatego działamy równolegle na kilku płaszczyznach. Wprowadzany nowe rozwiązania obsługowe, modyfikujemy ofertę produktową, zmieniamy nasze systemy i staramy się być bardziej cyfrowi, choć z zewnątrz nie zawsze jest to widoczne. Tylko w tym roku udało nam się zrealizować kilka innowacyjnych projektów m.in. wprowadziliśmy e-konfigurator - Allianz 1, czy też uruchomiliśmy sprzedaż polis turystycznych przez Facebooka a wkrótce wdrożymy podobne rozwiązania w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Nowością w Allianz jest również aplikacja do cyfrowej rejestracji szkód.

Jak ona działa?

Do niedawna likwidacja szkód wiązała się z koniecznością wypełniania klasycznych, papierowych formularzy. Teraz natomiast wdrażamy aplikację, która pozwala wypełnić te dokumenty w telefonie komórkowym albo w internecie. Planujemy też wprowadzenie Allianz Worldwide Care, który pozwoli zarządzać elektronicznie usługami zdrowotnymi. Osobiście już teraz. korzystam z tego rozwiązania wraz ze swoją rodziną i czekam, kiedy będę mógł je zaoferować klientom w Polsce.

Na czym to polega?

Allianz Worldwide Care to prywatne ubezpieczenie zdrowotne. W ramach polisy pacjent sam pokrywa koszt usługi medycznej, a następnie otrzymuje powiadomienie o jego zwrocie w ciągu 24h po uzyskaniu przez Allianz rachunku wystawionego przez lekarza. Operacja dokonywana jest elektronicznie.

Na rynku ubezpieczeń zdrowotnych jest duża konkurencja, PZU regularnie wprowadza nowe produkty. Jak widzi pan szanse Allianz na przebicie z nową ofertą?

Faktem jest, że rynek jest konkurencyjny, a PZU rzeczywiście wprowadza wiele nowości i dobrze sobie radzi na rynku, ale to nie oznacza, że Allianz nie może sięgnąć po więcej. Oferując unikalne i użyteczne rozwiązanie o prostej konstrukcji, które będzie zrozumiałe dla klientów, znajdziemy swoje miejsce na rynku. Teraz mamy około 4 proc. udziału w rynku, dlatego jestem przekonany, że jest na nim jeszcze więcej miejsca dla nas.

Kiedy produkt wejdzie?

Obecnie jesteśmy w fazie projektowej, ale plany są takie, żeby wprowadzić go jeszcze w tym roku.

Allianz ma ambitne plany wejścia do pierwszej trójki ubezpieczycieli. Jak pan chce tego dokonać?

Znaczący przyrost chcemy osiągnąć przez wzrost organiczny i nieorganiczny. Zdajemy sobie sprawę, że zwiększenie naszego udziału w rynku tylko przez wzrost organiczny będzie trudne, dlatego jeśli pojawią się na rynku interesujący, gotowi na sprzedaż gracze to jesteśmy gotowi na przejęcia.

Równocześnie koncentrujemy się na zwiększeniu naszej obecności w regionach i inwestujemy w nowe punkty sprzedaży w różnych miejscach Polski, tak aby wyeliminować białe plamy na naszej mapie sprzedaży. Obecnie nasza sieć obejmuje 190 placówek i do końca roku zakładamy otwarcie kolejnych 15 punktów.

Czy Allianz ma w planach przejęcie konkretnych firm?

Na bieżąco analizujemy, co się dzieje na rynku i monitorujemy go pod kątem ewentualnych akwizycji. Nie interesują nas jednak wrogie przejęcia, czy też wzrost dla samego wzrostu. Naszym głównym celem jest utrzymanie rentowności, dlatego wszelkie ewentualne zmiany wymagają głębokiej analizy i biznesowego uzasadnienia.

Chciałam zapytać o białe plamy, o których pan mówił. Gdzie Allianz widzi szanse zagarniania rynku.

Mimo, że w porównaniu do konkurencji mamy rozbudowaną sieć placówek, to jednak nadal w niektórych regionach kraju jesteśmy mniej widoczni, dlatego chcemy zwiększyć naszą obecność w tych częściach kraju, gdzie nasze udziały wynoszą do 2,5 proc. Jesteśmy świadomi, że polscy klienci nadal preferują tradycyjne kanały sprzedaży i aby zwiększyć udziały w regionach, musimy być tam obecni fizycznie.

Przez agentów wyłącznych czy multiagentów?

I jedno i drugie. Będziemy stale rozwijać własną sieć sprzedaży, która przynosi nam największą część zysków, ale planujemy też rozszerzyć współpracę z multiagentami.

Allianz planuje także rozwój produktowy. W jaką grupę klientów Allianz będzie celował?

Do tej pory zajmowaliśmy się przede wszystkim stabilizacją naszego portfela ubezpieczeń komunikacyjnych, ponieważ jest główna linia naszego biznesu, a także gruntownie przejrzeliśmy naszą ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw. Teraz skupiamy się na ofercie produktowej we wszystkich obszarach, adresowanych zarówno do klientów indywidualnych jak i korporacyjnych. Chcemy proponować rozwiązania praktyczne i maksymalnie dostosowane do potrzeb klientów. Dotyczy to wszystkich aspektów życia: rodziny, dzieci, oszczędności czy mieszkania.

Czy OC komunikacyjne jest już w Allianz rentowne?

Podobnie jak pozostali ubezpieczyciele, przez lata zmagaliśmy się z problemem nierentowności segmentu ubezpieczeń komunikacyjnych, co poniekąd wynikało z faktu, że dużą część portfela stanowiły ubezpieczenia stare, niedostosowane do obecnego rynku i klienta. Obecnie nowy portfel polis jest już rentowny. Warto przy tym zwrócić uwagę, że ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce nie są zbyt drogie w porównaniu do reszty Europy. Podwyżka cen OC, o której jest głośno, była w mojej ocenie całkowicie uzasadniona.

Będą dalsze podwyżki?

Wymagania dotyczące wypłat od ubezpieczycieli cały czas są rozszerzane. Z każdym rokiem rośnie też średnia wartość szkody z OC i my, jako zakłady ubezpieczeń, tylko częściowo możemy tym zarządzać. Musimy funkcjonować w takim środowisku, jakie jest, ale nie wykluczamy, że jeśli nadal będzie następował wzrost średniej szkody w OC wówczas będziemy korygować ceny polis.

Allianz kojarzony był głównie z sieciami dilerskimi. Czy tutaj coś się zmieni?

Dilerzy samochodowi to drugi, po kanale agencyjnym, najsilniejszy kanał sprzedaży Allianz pod względem przypisu składki. Nadal jesteśmy związani z siecią dilerską. Współpracujemy z takimi markami jak: BMW, VW czy Volvo. Zmienimy model współpracy na systemy, które pozwolą być w bliższym kontakcie z dilerami. Nie ograniczamy się jednak do sprzedaży polis tylko w salonach samochodowych. Z dilerami współpracujemy przy ubezpieczaniu pojazdów 1-3-letnich, natomiast w przypadku starszych aut współpracujemy z agentami.

Jak wygląda sytuacja na rynku ubezpieczeń korporacyjnych. Czy wejście na ten rynek TUW PZUW wpłynęło na sytuację Allianz?

Rynek jest na tyle duży, że wszyscy mamy szansę na prowadzenie własnego biznesu. TUW PZUW szuka sposobów na podzielenie się pewnymi rodzajami ryzyk i widzę tutaj pole do współpracy.

Ubezpieczyciele ostatnio wychodzą z nowymi produktami skierowanymi do MSP. Czy Allianz ma tutaj nową propozycję?

Niedawno zaktualizowaliśmy ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw, wprowadzając rozwiązania dedykowane poszczególnym branżom. Mamy więc kompleksową ofertę dla MSP i na ten moment nie widzę potrzeby jej modyfikacji. Jeśli nasze rozwiązanie z segmentu MŚP zostanie dobrze przyjęte - w przyszłym roku będziemy chcieli zmodyfikować produkty korporacyjne.

Jakie to będą produkty?

Chcemy, by oferta firm była zbudowana według tej samej logiki. co Allianz 1. Jedną polisą będzie można objąć różne ryzyka.

Czy w ubezpieczeniach życiowych planują państwo jakieś zmiany?

W związku ze zmianami właścicielskimi w banku Pekao SA w zeszłym roku zakończyła się nasza dobra, dziesięcioletnia współpraca z tym bankiem, który był jednym z kluczowych partnerów naszej firmy w obszarze sprzedaży ubezpieczeń życiowych. Obecnie koncentrujemy się na poszukiwaniu nowego partnera biznesowego.

Czy Allianz zamierza współpracować z innymi bankami?

Jesteśmy otwarci na nawiązanie współpracy z nowymi partnerami biznesowymi, a także na poszukiwanie nowych rozwiązań i technologii. Zależy nam na długofalowej współpracy z partnerami, w ramach której moglibyśmy zaoferować naszym wspólnym klientom najlepsze rozwiązania, dopasowując ofertę do potrzeb klientów w rożnych okresach ich życia.

CV

Veit Stutz jest prezesem TUiR Allianz Polska oraz TU Allianz Życie od 2015 roku. Jest absolwentem zarządzania na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz studiów MBA w Instituto de Empresa w Madrycie. Z Grupą Allianz związany jest od 2001 roku.

Allianz niedawno poinformował o wprowadzaniu dużych zmian. Na czym one polegają?

Zmiany, które teraz mają miejsce, są częścią programu, który rozpoczęliśmy dwa i pół roku temu. Naszą ambicją jest znalezienie się w czołówce firm ubezpieczeniowych w Polsce, a przyjęta przez nas strategia opiera się na pięciu filarach: doskonałość techniczna, doskonałość sprzedażowa, wzrost i digitalizacja, wszechstronna merytokracja oraz koncentracja na kliencie. Zmieniamy się w wielu obszarach, tak by w pełni dopasować nasz model operacyjny do przyjętych założeń biznesowych i otoczenia rynkowego. Naszą siłą jest wykwalifikowany zespół pracowników. Zależy mi na tym, żeby jakość pracy wzrosła i miała przełożenie na jakość naszych usług w każdej linii biznesowej, podobnie jak wzrosła jakość naszych taryf, szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację